Saturday, May 2, 2015

Ερωτας στη Χιλή του 1647

  • ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΚΥΛΛΑ ΚΑΡΑΖΗΣΗ
«Ο Κλάιστ έχει τον τρόπο του να μας βασανίζει και -εδώ είναι ο θρίαμβός του ως καλλιτέχνη- κατορθώνει να μας κάνει να τον ευγνωμονούμε γι' αυτό το μαρτύριο».

Ερωτας στη Χιλή του 1647
Τα λόγια ανήκουν στον Τόμας Μαν κι αφορούν στη νουβέλα του Χάινριχ Φον Κλάιστ, «Ο Σεισμός στη Χιλή». Γραμμένη αρχικά με τον τίτλο «Χερώνυμο και Γιοζέφα» το 1807 μέσα από τη φυλακή έχει να κάνει με τον έρωτα των δύο χαρακτήρων και την επανένωσή τους κατά τη διάρκεια του μεγάλου σεισμού στη Χιλή το 1647.
Ο μεγάλος σεισμός απελευθερώνει τους καταδικασμένους ήρωες -τη Γιοζέφα από αποκεφαλισμό και τον Χερώνυμο από την αυτοκτονία- για να οδηγηθούν, ωστόσο, λίγο αργότερα σε ένα τραγικό τέλος από τους κατοίκους της πόλης, όταν καταφεύγουν σε μία εκκλησία, το μοναδικό κτίριο που παραδόξως επέζησε του σεισμού.

Πάρτι με τη νέα γενιά του θεάτρου

Φρέσκες ιδέες, δημιουργικότητα και θετική ενέργεια σε μία εβδομάδα που συγκεντρώνει πρεμιέρες, επιλεγμένες επιτυχημένες θεατρικές παραστάσεις της φετινής σεζόν, stand-up comedy, πάρτι, μουσική και τον διαγωνισμό των νέων δημιουργών Scratch Night! Tο σημαντικότερο φεστιβάλ νεανικού θεάτρου της Αθήνας έρχεται, πιστό στο ραντεβού του, στο Bios, από τη Δευτέρα ως την Κυριακή 10 του μήνα.

Επιστρέφοντας από διακοπές, ένας άνθρωπος βρίσκει ένα «Ρωμαϊκό λουτρό» στο σπίτι του, στην παράσταση του Κ. Παπακωνσταντίνου
Επιστρέφοντας από διακοπές, ένας άνθρωπος βρίσκει ένα «Ρωμαϊκό λουτρό» στο σπίτι του, στην παράσταση του Κ. Παπακωνσταντίνου

Το Bob Theatre Festival κλείνει φέτος οκτώ χρόνια. Ο Γιάννης Σαρακατσάνης από τους Abοvo, την ομάδα που το διοργανώνει ξανά και ξανά κάθε χρόνο, σημειώνει: «Μεγαλώνουμε αλλά εξακολουθούμε να το χαρακτηρίζουμε ''νεανικό''».

Παγκόσμια πρεμιέρα για την "Οδό" από το "Μαουτχάουζεν"

Ένας κρατούμενος σε στρατόπεδο συγκέντρωσης ξεφεύγει από τις αρχές και καταλήγει, από λάθος, στη μολυσματική πτέρυγα του «Νοσοκομείου» του Μαουτχάουζεν.
Αντλώντας βιωματικά στοιχεία από τον εγκλεισμό του στο ναζιστικό στρατόπεδο Μαουτχάουζεν, ο Ιάκωβος Καμπανέλλης γράφει το σπουδαίο ομώνυμο έργο του, από το οποίο το μονόπρακτο "Η οδός" κάνει παγκόσμια πρεμιέρα την Κυριακή 3 Μαΐου στο Λος Άντζελες, στο πλαίσιο του αφιερώματος της ελληνικής κοινότητας στον μεγάλο Έλληνα συγγραφέα.Τη σκηνοθεσία του έργου υπογράφει ο Άρης Κατωπόδης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Los Angeles Greek Film Festival και σκηνοθέτης, παραγωγός του Hellenic Group Theater

ΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΤΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ

«ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΗΘΟΠΟΙΩΝ»:
Κάλεσμα για τη Γενική Συνέλευση του ΣΕΗ στις 11 Μάη
Να κάνει ο κλάδος δική του υπόθεση την ανάγκη υπογραφής Κλαδικής Συλλογικής Σύμβασης
 
[ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, 03/05/2015]
Η «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών» (ΔΕΗ) όλη την περασμένη εβδομάδα πραγματοποίησε περιοδείες και εξορμήσεις σε πολλά θέατρα και χώρους δουλειάς. Την περασμένη Τετάρτη προχώρησε σε πλατιά σύσκεψη για τη Γενική Συνέλευση στις 11 Μάη, αλλά και την οργάνωση της απεργίας της Πρωτομαγιάς, θυμίζοντας «πως μόνο μέσα από σκληρούς αγώνες οι εργαζόμενοι και στον κλάδο μας κατέκτησαν την καθιέρωση ωραρίου εργασίας, την υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων εργασίας, από τα πρώτα ακόμα χρόνια μετά τη δικτατορία, μας θυμίζει το χρέος μας να συνεχίσουμε».

Ο Mάκμπεθ και η Λαίδη σε εξομολόγηση

ΣΑΝΤΡΑ ΒΟΥΛΓΑΡΗ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 02.05.2015

Η Δέσποινα Σαραφείδου και ο Νίκος Παντελίδης στην παράσταση «Μάκμπεθ. Η Βίβλος του Σκότους», που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του Θ. Εσπίριτου.
Η Δέσποινα Σαραφείδου και ο Νίκος Παντελίδης στην παράσταση «Μάκμπεθ. Η Βίβλος του Σκότους», που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του Θ. Εσπίριτου.

Κινήσεις αργές, συναισθήματα έντονα, η σκηνή σχεδόν γυμνή, το μοναδικό αντικείμενο, ένα υπερυψωμένο επίπεδο, στέκει στο κέντρο αινιγματικό. Η εντύπωση πως βρισκόμαστε ενώπιον μιας εξομολόγησης κυριαρχεί στην παράσταση «Μάκμπεθ, η Βίβλος του Σκότους» του Θεόδωρου Εσπίριτου, που έχει πρεμιέρα τη Δευτέρα (4/5) στο Ιδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης». Ο σκηνοθέτης μετέγραψε το έργο του Σαίξπηρ και παρουσιάζει τον Μάκμπεθ και τη Λαίδη να ταξιδεύουν από τη μεσαιωνική Σκωτία στο σήμερα, παγιδευμένους σε μιαν άχρονη αναβίωση του εγκλήματος και της ενοχής τους.

Η πιο μικροαστική αντίληψη για το τι σημαίνει επιθεώρηση

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 02/05/2015
 

Δεν είναι ότι του λείπει το ταλέντο. Εχει αμεσότητα, έχει λαϊκότητα κι αυτό που λέμε στην επιθεώρηση «ατάκα», ξέρει να αρπάζεται από την καθημερινότητα, να αυτοσχεδιάζει, είναι ετοιμόλογος. Το θέμα είναι ότι Μάρκος Σεφερλής δεν χρησιμοποίησε ποτέ αυτά του τα στοιχεία για κάτι πιο ουσιαστικό από το γαργάλημα του λιγότερου απαιτητικού θεατή.
Η καλή επιθεώρηση είχε πάντα το μεγάλο ταλέντο να λέει τα πιο σοβαρά πράγματα με τον πιο ανάλαφρο τρόπο. Μέσω της πολιτικής κριτικής και της ηθογραφίας, οι πιο λαμπεροί της συγγραφείς προσέφεραν επί δεκαετίες μια χαμογελαστή ιστορία ακόμη και της πιο συνοφρυωμένης ελληνικής πλευράς. Ομως άλλο Ελεύθερο Θέατρο – Ελεύθερη Σκηνή κι άλλο Μπουρνέλης. Αλλο σοβαρή ελαφρότητα κι άλλο σκέτη ρηχότητα.

Friday, May 1, 2015

Η σύγχρονη Γαλλία στη σκηνή

  • Το σύγχρονο γαλλικό θέατρο φτάνει στην Ελλάδα, ελεύθερο, χωρίς ενοχές, σκληρό, τρυφερό, αληθινό, θυμωμένο, επίκαιρο.
«Ακριβώς το τέλος του κόσμου», Ζαν-Λικ Λαγκάρς
«Ακριβώς το τέλος του κόσμου», Ζαν-Λικ Λαγκάρς

Θέατρο λόγου, θέατρο πολιτικό, θέατρο μνήμης, θέατρο ψυχής περιλαμβάνει το 2o Φεστιβάλ Σύγχρονου Θεάτρου «Το Γαλλικό Θέατρο a la Grecque» που συνδιοργανώνουν το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος και το Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, θεσμός που αγκαλιάστηκε με θέρμη από το θεατρόφιλο κοινό συνεχίζεται για δεύτερη στη σειρά χρονιά, 14 έως 31 Μαΐου.
Στο πλαίσιό του παρουσιάζονται έξι νέες θεατρικές παραγωγές (μία παραπάνω από το προηγούμενο), με έξι σύγχρονα γαλλικά θεατρικά έργα, που μεταφράστηκαν ειδικά στα ελληνικά, και παραδόθηκαν σε έξι ταλαντούχους Ελληνες σκηνοθέτες της νεότερης γενιάς, για την πρώτη παρουσίασή τους στη χώρα.

Ο Θ.Παπαγεωργίου πρόεδρος του νέου ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου

  • Ορίστηκε το νέο Συμβούλιο
Ο Θ.Παπαγεωργίου πρόεδρος του νέου ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου
Ο Θανάσης Παπαγεωργίου

Ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Θανάσης Παπαγεωργίου είναι ο νέος πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Θεάτρου, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού Νίκου Ξυδάκη. Αντιπρόεδρος ορίστηκε ο Κυριάκος Κατζουράκης, εικαστικός, σκηνοθέτης, ομότιμος καθηγητής της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Thursday, April 30, 2015

Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου


Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου
Το Φεστιβάλ Αθηνών γιορτάζει φέτος 60 χρόνια δημιουργικής παρουσίας (1955-2015) στα πολιτιστικά δρώμενα της χώρας με μεγάλα διάσημα ονόματα όπως του Ρομέο Καστελούτσι, Τόμας Όστερμαγιερ αλλά και νέων θιάσων όπως μεταξύ άλλων οι She She Pop από το Βερολίνο, το Υοung Jean Lee’ s από τη Ν. Υόρκη, το Baxter Theatre από τη Ν. Αφρική που έρχονται πρώτη φορά στη χώρα μας.

Από τις 2 Μαΐου η προπώληση εισιτηρίων του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου

Ξεκινά το Σάββατο 2 Μαΐου η προπώληση των εισιτηρίων για τις παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Η αυλαία του Φεστιβάλ θα ανοίξει την 1η Ιουνίου στην Πειραιώς 260 με την «Πάπισσα Ιωάννα», τη μεγάλη επιτυχία της περσινής διοργάνωσης, σκηνοθετημένη από τον Δημήτρη Μαυρίκιο, ενώ στο Ηρώδειο η πρεμιέρα θα γίνει με την περίφημη αποχαιρετιστήρια παράσταση της Συλβί Γκιλλέμ «Life in Progress» (3-4 Ιουνίου).
  • Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου
Πληροφορίες για τα εισιτηρία

Wednesday, April 29, 2015

«Μια Ελλάδα θέατρο»: Μπέζος, Καζάκος, Αλεξανιάν ερμηνεύουν τα τραγούδια του θεάτρου

Στην μουσική παράσταση που παρουσιάζεται στο θέατρο Badminton σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Μαλλισόβα

Ξεκίνησαν οι παραστάσεις στο Badminton της μουσικοθεατρικής παράστασης “Μία Ελλάδα θεάτρο”. Κάθε Δευτέρα και Τρίτη, ο Γιάννης Μπέζος, η Χριστίνα Αλεξανιάν και ο Κωνσταντίνος Καζάκος ξεκινούν ένα ταξίδι στο χρόνο παρέα με τις ωραιότερες μουσικές. Στην παράσταση θα ακουστούν τραγούδια που ακούστηκαν για πρώτη φορά στη σκηνή του θεάτρου, τα οποία φέρουν την υπογραφή των μεγαλύτερων Ελλήνων συνθετών.

Αψίδα χορού


Αψίδα χορού 
Το ARC for Dance Festival φέρνει για έβδομη συνεχή χρονιά τους Αθηναίους σε επαφή με τον σύγχρονο χορό

12 ερωτήσεις στον Στέλιο Κρασανάκη


12 ερωτήσεις στον Στέλιο Κρασανάκη 
Ο ψυχίατρος και σκηνοθέτης θεωρείται ένας από τους πρωτοπόρους δραματοθεραπευτές στην Ελλάδα διευθύνοντας από το 1994 το Ινστιτούτο «Αιών»

Πώς ορίζετε τη δραματοθεραπεία; «Η θεραπευτική ιδιότητα του θεάτρου ήταν αναγνωρισμένη από την αρχαιότητα. Η δραματοθεραπεία ήρθε ξανά στο προσκήνιο τη δεκαετία του 1960, όταν το θέατρο μετά το τέλος του πολέμου άλλαζε - όπως άλλαζε και ο τομέας της ψυχικής υγείας. Πρόκειται για μια μορφή ψυχοθεραπείας η οποία αξιοποιεί την έννοια της μεταφοράς που εμπεριέχει η θεατρική τέχνη, έτσι ώστε να επεξεργαστεί κανείς δημιουργικά ένα γεγονός τραυματικό και επώδυνο».

Αγνώριστος, περίεργος, όμως ο Τσέχοφ είναι εδώ


 
  «Βυσσινόκηπος», Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Τουλάχιστον κανείς σας δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι έφτασε στη Στέγη απροετοίμαστος. Η πιο επιτυχημένη πιθανόν αφίσα των τελευταίων δεκαετιών για το ελληνικό θέατρο είχε ήδη φροντίσει να διασπείρει σε στάσεις λεωφορείων και τερματικούς σταθμούς τον απροσδιόριστα επιθετικό, ανατρεπτικό και βέβηλο χαρακτήρα της πρότασης του Νίκου Καραθάνου για τον κλασικό «Βυσσινόκηπο» του Τσέχοφ. Κι όμως, όταν στο τέλος, μετά δυόμισι ώρες βομβαρδισμού ευρημάτων και ανατροπών το κοινό έπρεπε να χειροκροτήσει, ήταν πολύ φανερό πως υπήρχαν ακόμη θεατές που δεν ήξεραν όχι μόνο αν τους άρεσε η παράσταση, αλλά ούτε και το τι τελικά παράσταση είδαν.

Άντζελα Λάνσμπουρι: Πρωτιά στα 89!

  • Η Αντζελα Λάνσμπουρι κέρδισε το πρώτο της βραβείο Ολίβιε
Πρωτιά στα 89!
  
Η ογδονταεννιάχρονη ηθοποιός Άντζελα Λάνσμπουρι κέρδισε το πρώτο της θεατρικό βραβείο Ολίβιε, στην απονομή που έγινε την Κυριακή 12 Απριλίου, στο Royal Opera House του Λονδίνου, για την ερμηνεία της ως Μαντάμ Αρκάτι, στο έργο του Νόελ Κάουαρντ «Πονηρό Πνεύμα» (Blithe Spirit, στα αγγλικά). Η Λάνσμπουρι έχει βραβευτεί με πέντε Τόνι για τις θεατρικές της ερμηνείες ωστόσο το βραβείο από την θεατρική κοινωνία του Λονδίνου κατέχει μια σημαντική θέση στην καρδιά της καθώς έρχεται για μια παράσταση στην βρετανική πρωτεύουσα, μετά από σαράντα χρόνια απουσίας. Είχε προηγηθεί ο ρόλος της Γερτρούδης στον «Άμλετ» το 1975.

Εθνικό Θέατρο: "Ανοιχτή πλατφόρμα" για νεανικές ομάδες

Παρουσιάζοντας τη θεατρική δουλειά δύο νεανικών ομάδων κάθε ημέρα, συνεχίζεται από την Τετάρτη η "Ανοιχτή πλατφόρμα" στο Εθνικό Θέατρο, επιδιώκοντας να δώσει βήμα έκφρασης σε ομάδες που επιλέχθηκαν για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στη Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» επί ένα μήνα, έχοντας εξασφαλίσει τον χώρο και τον τεχνικό εξοπλισμό, που τους παρέχεται δωρεάν.

Το γαλλικό θέατρο μιλάει πολιτικά και ελληνικά...


Για μια ακόμη χρονιά, ο Μάιος είναι ο μήνας που "το γαλλικό θέατρο μιλά ελληνικά"... Με έξι, αυτή τη φορά, έργα νέων αλλά και παλαιότερων Γάλλων δραματουργών, περισσότερο πολιτικά από κάθε άλλη φορά, το Φεστιβάλ "Το γαλλικό θέατρο à la Grecque" θα υποδεχθεί τους πιστούς του φίλους στο Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης, από 14 έως και 31 Μαΐου.

Tuesday, April 28, 2015

Rimini Protokoll: «Τη νύχτα με έδεναν με αλυσίδες και λουκέτα»

Λιθοβολισμοί, βιασμοί, παγωμένα νερά, καταδίκες σε θάνατο, διωγμοί, αλυσίδες, χειροπέδες, φυγαδεύσεις, λαθρέμποροι. Ιστορίες εφήβων που μένουν σε εστία ανηλίκων της Αθήνας, ειπωμένες σχεδόν αθώα, κι ας είναι η σκληρή πραγματικότητα, μέσα από τα ακουστικά της θεατρικής περφόρμανς των περιζήτητων Γερμανών. Η συμμετοχή στην πρόβα και τα επόμενα αθηναϊκά τους σχέδια
  | ΤΑ ΝΕΑ: 28/04/2015 |
 Η αθηναϊκή πρόβα για την περφόρμανς των Rimini Protokoll με αφηγήσεις προσφυγόπουλων της Αθήνας, που θα παρουσιαστεί στην Ελβετία

«Σκότωσα έναν δικό μου…Με σκότωσε… Εχασα». Ακούγονται πυροβολισμοί. Και τα πλήκτρα μιας κονσόλας. Κι έπειτα: «Καλωσήρθατε στο σπίτι όπου μένω», σε σπαστά ελληνικά. «Παίζω εδώ, με τον Χασάν. Να σας πω πώς ήρθα εδώ στην Ελλάδα. Πέρασα από την πατρίδα μου στο Σουδάν, την Αίγυπτο, τη Συρία και την Τουρκία. Περπατάω για να βρω το μέρος που πρέπει να πάω. Θα πάω τον Αύγουστο στη Ζυρίχη - εκεί είναι η μητέρα μου και ο θείος μου… Εχω χάσει πολλούς φίλους. Αλλά, εντάξει, έτσι είναι η ζωή… Και τώρα, ψάξε στο μαγνητόφωνο πού είναι το Play και με την εντολή μου πάτα το…».

«Ο Βασιλιάς Ληρ» του Σαίξπηρ [Η κριτική της Δευτέρας] Μπουγελώνοντας τον Ληρ

Κώστας Γεωργουσόπουλος | ΤΑ ΝΕΑ: 27/04/2015 |
Ο Γιώργος Κιμούλης ανάμεσα στην Κόρα Καρβούνη και τη Στεφανία Γουλιώτη στον «Βασιλιά Ληρ» που σκηνοθέτησε ο Τομάζ Παντούρ

Πριν προχωρήσω στα καθέκαστα οφείλω να κάνω μια δήλωση. Πιστεύω στους έλληνες ηθοποιούς, τους θεωρώ παρ' όλη την πλημμελή τους εκπαίδευση τους πλέον ευφάνταστους και ικανούς να ενταχθούν και να εκτελέσουν κάθε είδους σκηνοθετική εντολή και συχνά σκηνοθετική παραδοξολογία. Επίσης θέλω να διαδηλώσω την πεποίθησή μου πως ο Γιώργος Κιμούλης είναι μέσα στους τρεις - τέσσερις ηθοποιούς όχι μόνο της γενιάς του που αποτελούν υποδείγματα υψηλού υποκριτικού πολιτισμού, αφού συνδυάζει έμφυτο τάλαντο, θηριώδη τεχνική, αλλά και - κάτι που σπανίζει στις ημέρες μας - βαθιά γνώση και των θεατρικών και των αισθητικών παραστασιακών προβλημάτων του θεάτρου όλων των μορφών και των ειδών, από το τραγικό ιδίωμα έως το νατουραλιστικό και από το ποιητικό δράμα ώς τη φάρσα και το γκροτέσκο.

«Βυσσινόκηπος» του Αντον Τσέχοφ... Σύμβολα και συμβολισμοί

Μυρτώ Λοβέρδου | ΤΑ ΝΕΑ: 28/04/2015 |

[Το θέατρο της Τρίτης] Σύμβολα και συμβολισμοί  
Πικρή, αιρετική, ανατρεπτική, υπόγεια, αυτή η «κωμωδία, στιγμές στιγμές φάρσα», όπως έλεγε ο Τσέχοφ για τον «Βυσσινόκηπο», είναι ουσιαστικά ένα βαθύ, εσωτερικό δράμα. Με την αλήθεια, τις σιωπές και τις ανάσες των ηρώων του, με τις μνήμες, τις ακυρώσεις και τις ματαιώσεις των ελπίδων τους.
Κορυφαία μορφή των γραμμάτων και ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς όλων των εποχών, ο γιατρός Αντον Πάβλοβιτς Τσέχοφ (1860-1904), στη διάρκεια της σύντομης ζωής του άφησε πίσω του πλούσια παρακαταθήκη. Πρώτα με τις ιστορίες και τα διηγήματά του και ύστερα με το θέατρο. Στην αρχή με τα μονόπρακτα («Οι βλαβερές συνέπειες του καπνού», «Η αρκούδα» κ.ά.) και μετά με τα τέσσερα (+ δύο) θεατρικά του έργα κατάφερε να αποτυπώσει το βάθος και το εύρος της ανθρώπινης ψυχής: «Ο Γλάρος» (1896), «Θείος Βάνιας» (1897), «Οι τρεις αδελφές» (1901), «Ο Βυσσινόκηπος» (1904) μαζί με τα πρώιμα «Πλατόνοφ» (1878) και «Ιβάνοφ» (1887).

Ανθρώπινες κραυγές, χαμένες στα αρχεία

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 26.04.2015

«Γραπτά ίχνη», στο Ιστορικό Αρχείο του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς. Οπως λέει ο εμπνευστής του όλου εγχειρήματος, Αλέξανδρος Λυκούρας, «επιλέξαμε ιστορίες όπου τα γεγονότα είναι πιο κρίσιμα και ο άνθρωπος βρίσκεται σε μια οριακή κατάσταση». 
«Γραπτά ίχνη», στο Ιστορικό Αρχείο του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς. Οπως λέει ο εμπνευστής του όλου εγχειρήματος, Αλέξανδρος Λυκούρας, «επιλέξαμε ιστορίες όπου τα γεγονότα είναι πιο κρίσιμα και ο άνθρωπος βρίσκεται σε μια οριακή κατάσταση».

Από την οροφή της αίθουσας αιωρούνται λεπτά κορδόνια από τα οποία κρέμονται παλιές επιστολές, μια καπελιέρα, ένα τσεκούρι, μια γυάλινη νταμιτζάνα. Στη γωνία, το παλιό μπαούλο κρύβει τα δικά του μυστικά και απέναντι δυο κυλιόμενα τραπέζια από ντέξιον με μια παλιά δικογραφία να… ανυπομονεί από το 1823 να έρθει η σειρά της. Να μαρτυρήσει πώς φοβέριζε ο Παναγής την Μπαρμπαρέλλα που ετοιμαζόταν να κάμει γάμο με τον Νικολή, ενώ εκείνος, όπως λέει στην κατάθεσή του, εχάλασε τον δικό του διά αυτήν.

Τον Καβάφη ερμηνεύει ο Κωνσταντίνος Τζούμας... Από 13 έως 31 Μαΐου


Τον Καβάφη ερμηνεύει ο Κωνσταντίνος Τζούμας

Στην παράσταση που φέρει την σκηνοθετική υπογραφή του Γιάννη Φαλκώνη και θα παρουσιαστεί τον Μάιο στο θέατρο «Χορν»

Ο Κωνσταντίνος Τζούμας θα ερμηνεύσει στη σκηνή του θεάτρου Χορν τον παγκόσμιο Έλληνα ποιητή, Κωνσταντίνο Καβάφη. Αντλώντας υλικό από  τα αποκαλυπτικά ημερολόγια του, καθώς και τις μαρτυρίες των ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά και κατέγραψαν τους διαλόγους και τις συμπεριφορές του, ο σκηνοθέτης της παράστασης, Γιάννης Φαλκώνης, μας καλεί να γνωρίσουμε τον άνθρωπο Καβάφη, πέρα από τον μύθο.

Ο Θεοδόσης Πελεγρίνης στη σκηνή του θεάτρου του Ιδρύματος «Κακογιάννη»... Κάθε Δευτέρα και Τρίτη


Ο Θεοδόσης Πελεγρίνης στη σκηνή του θεάτρου του Ιδρύματος «Κακογιάννη»

Ο πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών θα παρουσιάσει το έργο του «Ένα τριήμερο στην Εξοχή μαζί», στο οποίο και πρωταγωνιστεί

Ο Θεοδόσης Πελεγρίνης, έπειτα από την συμμετοχή στην βραβευμένη μαύρη κωμωδία -από το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του Λονδίνου- «ΠΑΝ-δή-ΜΙΑ», σε σενάριο και σκηνοθεσία Δημήτρη Πιατά, ανεβαίνει κάθε Δευτέρα και Τρίτη  (μέχρι 26 Μαΐου) στη σκηνή του θεάτρου του Ιδρύματος «Μιχάλης Κακογιάννης» για να παρουσιάσει το έργο του «'Ενα τριήμερο στην Εξοχή μαζί». 

Εκταμιεύονται 3 εκατ. ευρώ για τα χρέη του ΚΘΒΕ

  • Διαχειριστικός έλεγχος εν όψει
Εκταμιεύονται 3 εκατ. ευρώ για τα χρέη του ΚΘΒΕ

Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού, τα χρέη του Θεάτρου προς το ΙΚΑ έφθαναν μέχρι πρότινος τα 2,5 εκατ. ευρώ. Σε συνεργασία με τον αναπληρωτή υπουργό Υγείας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Δημήτρη Στρατούλη, ο Νίκος Ξυδάκης προέβη στις απαραίτητες ενέργειες ώστε να επιτευχθεί η ένταξη του ΚΘΒΕ σε σχετική ρύθμιση με το ΙΚΑ.

Αναλυτικά:

Ο εντυπωσιακός λόγος των Ρώσων κλασικών

ΟΛΓΑ ΣΕΛΛΑ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 28/04/2015

Η Λένα Παπαληγούρα, το κορίτσι που μαθαίνει ν’ αγαπά, και ο Αλιόσα (Μελέτης Ηλίας) που τη μαθαίνει. 
Η Λένα Παπαληγούρα, το κορίτσι που μαθαίνει ν’ αγαπά, και ο Αλιόσα (Μελέτης Ηλίας) που τη μαθαίνει.

Τα είδα και τα δύο με διαφορά τριών ημερών. Τον «Βυσσινόκηπο» του Αντον Τσέχοφ και του Νίκου Καραθάνου πρώτα, στη Στέγη Γραμμάτων, τους «Αδελφούς Καραμάζοφ» του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι το περασμένο Σάββατο, έτσι όπως το διασκεύασε ο Διονύσης Καψάλης και το σκηνοθέτησε η Νατάσσα Τριανταφύλλη. Και τα δύο κείμενα –θεατρικό το πρώτο, λογοτεχνικό το δεύτερο– καταγράφουν ανθρώπινα πάθη, περιγράφουν χαρακτήρες με εμμονές, φοβίες και εθελοτυφλίες, αναπαριστούν με εντυπωσιακή διεισδυτικότητα εποχές και τάξεις, έτσι όπως έξοχα μπορούσαν να το κάνουν οι Ρώσοι κλασικοί. Αυτό είναι το κοινό στοιχείο, το κοινό νήμα που ενοποιεί τα δύο έργα. Μόνο αυτό. Γιατί η θεατρική τους μεταφορά σε διαφορετικούς κώδικες πάτησε η καθεμιά.

Monday, April 27, 2015

Οταν «Εκείνος κι εκείνος» έκαναν αντίσταση στη χούντα

  • Ο συγγραφέας Κώστας Μουρσελάς με αφορμή τη νέα θεατρική εκδοχή του έργου θυμάται τα χρόνια της δικτατορίας, όταν παιζόταν ένα από τα πιο θρυλικά σίριαλ
Οταν «Εκείνος κι εκείνος» έκαναν αντίσταση στη χούντα
O συγγραφέας Κώστας Μουρσελάς συνομιλεί με το κοινό την Κυριακή 26 Απριλίου

Αν κάποιος αναφέρει στον Κώστα Μουρσελά ότι το ύφος του έργου του «Εκείνος κι εκείνος» έχει ομοιότητες με το έργο του Σάμιουελ Μπέκετ, ο συγγραφέας δεν θα συμφωνήσει. Για την ακρίβεια, ο ίδιος ο Μουρσελάς θεωρεί ότι το «Εκείνος κι εκείνος» που έγινε το απόλυτο τηλεοπτικό must στη δεκαετία του 1970, με πρωταγωνιστές τον Γιώργο Μιχαλακόπουλο και τον Βασίλη Διαμαντόπουλο στους ρόλους αντιστοίχως του Σόλωνα και του Λουκά, δύο «αιωνίων απροσάρμοστων» (όπως ο ίδιος ο Μουρσελάς τους χαρακτηρίζει), θυμίζει περισσότερο τον «Δον Κιχώτη» του Μιγκέλ Θερβάντες. Ο πίνακας «Δον Κιχώτης» του Πάμπλο Πικάσο άλλωστε ήταν που έδωσε στον συγγραφέα την ιδέα της σύνθεσης του «Εκείνος κι εκείνος» όταν στα χρόνια της δικτατορίας ο Βασίλης Διαμαντόπουλος του πρότεινε να γράψει κάτι που «θα πρόβαλλε αντίσταση, χωρίς όμως να μας βάλουν μέσα».

Το Old Vic αποχαιρετά τον Κέβιν Σπέισι

  • Το θέατρο υποκλίνεται στον Αμερικανό ηθοποιό που κράτησε το τιμόνι του για 11 χρόνια
Το Old Vic αποχαιρετά τον Κέβιν Σπέισι

Πέρασαν αισίως έντεκα χρόνια από το 2003, από τότε που ο ηθοποιός Κέβιν Σπέισι ανέλαβε καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Όλντ Βικ του Λονδίνου. Την Κυριακή 19 Απριλίου διοργανώθηκε μια ειδική αποχαιρετιστήρια  εκδήλωση προς τιμήν του, στην οποία έδωσαν το παρών διασημότητες του θεάτρου και του κινηματογράφου. Ο Χιου Μπόνβιλ, πρωταγωνιστής στη σειρά "Downton Abbey" και παρουσιαστής της βραδιάς δήλωσε σχετικά με τον Σπέισι:

Εις μνήμην Ιάκωβου Καμπανέλλη

  • «Η ποίηση στον θεατρικό λόγο του Ιάκωβου Καμπανέλλη» τιτλοφορείται η εισήγηση του συγγραφέα Γιώργου Ανωμερίτη
Εις μνήμη Ιάκωβου Καμπανέλλη
Η εισήγηση του συγγραφέα Γιώργου Ανωμερίτη με τίτλο «Η ποίηση στον θεατρικό λόγο του Ιάκωβου Καμπανέλλη» κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο του Συλλόγου των Φιλιωτιτών Νάξου. Αφορμή για την έκδοση του βιβλίου έδωσαν οι εκδηλώσεις μνήμης που έγιναν για τον Ιάκωβο Καμπανέλλη, στη γενέτειρα πατρίδα του, τη Νάξο. Όπως γράφει ο Γ. Ανωμερίτης «ο Καμπανέλλης δικαίως αποκαλείται «πατέρας» του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου ενώ αποτέλεσε υπόδειγμα συνεπούς δημιουργού και ανθρώπου χωρίς να εξαρτάται από τα εκάστοτε «κέντρα» εξουσίας.»

«ΣΤΡΟΧΑΙΜ»... Ο εξόριστος του Χόλιγουντ στη σκηνή

Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη υποδύεται την ντίβα του σινεμά Νόρμα Ντέσμοντ και ο Ακις Βλουτής τον σκηνοθέτη και ηθοποιό Εριχ Φον Στροχάιμ 
Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη υποδύεται την ντίβα του σινεμά Νόρμα Ντέσμοντ και ο Ακις Βλουτής τον σκηνοθέτη και ηθοποιό Εριχ Φον Στροχάιμ

Ο Δημήτρης Δημητριάδης, γοητευμένος από την παράξενη και σύνθετη προσωπικότητα του Αυστροαμερικανού σκηνοθέτη και ηθοποιού Εριχ Φον Στροχάιμ, αλλά και από τις μοναδικές ερμηνείες τόσο του ίδιου όσο και της Γκλόρια Σουάνσον στην ταινία-σταθμό «Η Λεωφόρος της Δύσης» του Μπίλι Ουάιλντερ, γράφει τον «Στροχάιμ», ένα λυρικό κείμενο, που ξεκινά εκεί που η ταινία τελειώνει. Τη Νόρμα Ντέσμοντ, τον μεγαλύτερο ρόλο της ντίβας του αμερικανικού βωβού και ομιλούντα κινηματογράφου Γκλόρια Σουανσον, υποδύεται η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη σε μια τελευταία συνάντηση με τον Στροχάιμ που ερμηνεύει ο Ακις Βλουτής.

Διαψεύδουν Ηλιοπούλου και Βλουτής ότι υπέγραψαν την επιστολή στήριξης Χατζάκη

«Ουδείς με ενημέρωσε για την ύπαρξη και το περιεχόμενο της επιστολής διαμαρτυρίας για την υπόθεση Χατζάκη και ως εκ τούτου δεν θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται το όνομά μου  χωρίς να έχω καν ερωτηθεί.»
«Ουδείς με ενημέρωσε για την ύπαρξη και το περιεχόμενο της επιστολής διαμαρτυρίας για την υπόθεση Χατζάκη και ως εκ τούτου δεν θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται το όνομά μου χωρίς να έχω καν ερωτηθεί.»

Δύο προσωπικότητες από τον χώρο της τέχνης και του πολιτισμού έχουν διαψεύσει μέχρι στιγμής ότι υπέγραψαν την επιστολή διαμαρτυρίας με αφορμή την απόφαση ανάκλησης του διορισμού του κ. Σωτήρη Χατζάκη από την θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου.
Αρχικά, η ποιήτρια Ιουλίτα Ηλιοπούλου, με σύντομη επιστολή της ενημερώνει τον Τύπο ότι χωρίς να το γνωρίζει περιλαμβάνεται το όνομά της στην επιστολή διαμαρτυρίας που δημοσιεύτηκε προ ημερών με αφορμή την απόφαση ανάκλησης του διορισμού του κ. Σωτήρη Χατζάκη από την θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, την οποία υπογράφουν δεκάδες προσωπικότητες από τον χώρο του πολιτισμού και των τεχνών.
  • Το πλήρες κείμενο της επιστολής της κ. Ηλιοπούλου έχει ως εξής:
«Ουδείς με ενημέρωσε για την ύπαρξη και το περιεχόμενο της επιστολής διαμαρτυρίας για την υπόθεση Χατζάκη και ως εκ τούτου δεν θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται το όνομά μου χωρίς να έχω καν ερωτηθεί. Ιουλίτα Ηλιοπούλου».
Ωστόσο, η  κ. Ηλιοπούλου δεν ήταν η μόνη που διαπίστωσε πως το όνομά της περιλαμβάνεται στην εν λόγω λίστα εν αγνοία της, καθώς ο κ. Ακις Βλουτής, ηθοποιός και καλλιτεχνικός διευθυντής Θεατρικού Οργανισμού Συν Επί (+x), σημειώνει μια ακόμη ανακρίβεια στην επιστολή στήριξης.
«Ουδέποτε έλαβα και ουδέποτε υπέγραψα αυτήν επιστολή», δηλώνει ο κ. Βλουτής μετά από διαπίστωσή του ότι το όνομά του περιλαμβάνεται στην λίστα.
  • Η δήλωση του κ. Βλουτή  έχει ως εξής:
«Διαπίστωσα στο διαδίκτυο οτι το όνομα μου περιλαμβάνεται στη λίστα που αφορά το ζήτημα της παύσης του διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Σωτήρη Χατζάκη. Δηλώνω οτι ουδέποτε έλαβα και ουδέποτε υπέγραψα αυτήν επιστολή».

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά πάει... Δημοτικό

  • «Πάμε Δημοτικό;» τιτλοφορείται το επταήμερο έκφρασης και δημιουργίας από τις 15 ως τις 21 Ιουνίου

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ανοίγει τις πόρτες του και προσκαλεί τους φορείς της πόλης να πάρουν μέρος σε ένα επταήμερο έκφρασης και δημιουργίας με τίτλο «Πάμε Δημοτικό;», από τις 15 μέχρι τις 21 Ιουνίου. Με πρωτοβουλία του καλλιτεχνικού διευθυντή του θεάτρου Νίκου Διαμαντή οι πολιτιστικοί φορείς του Πειραιά θα έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στο ευρύ κοινό. Όσοι ενδιαφέρονται να πάρουν μέρος σε αυτή την επταήμερη συνάντηση πρέπει να καταθέσουν τις προτάσεις τους, ως τις 15 Μαΐου, στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις info@dithepi.gr και artisticdirector@dithepi.gr

«Το Γαλλικό Θέατρο à la Grecque» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης... Από τις 14 Μαΐου

«Το Γαλλικό Θέατρο à la Grecque» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Το Γαλλικό Ινστιτούτο
Με έργα απρόσμενα και αποκαλυπτικά -που μιλούν για «το κενό της αγάπης και τη φαντασίωση της φυγής, την κρίση, τη βία της οικογένειας, τον ομοφοβικό ρατσισμό, την αποικιοκρατία, την αιματηρή εξουσία, τις αξίες του θεάτρου-, καλούνται ν' αναμετρηθούν οι έλληνες καλλιτέχνες που συμμετέχουν στο 2ο Φεστιβάλ Σύγχρονου Θεάτρου, με τίτλο «Το Γαλλικό Θέατρο à la Grecque». Στον ειδικά διαμορφωμένο υπόγειο χώρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης, από τις 14 έως τις 31 Μαΐου, έξι ταλαντούχοι Έλληνες σκηνοθέτες, προερχόμενοι από διαφορετικές διαδρομές -το θέατρο, τη μουσική, την περφόρμανς, την όπερα- θα προτείνουν στο κοινό τη δική τους ανάγνωση έργων της σύγχρονης γαλλικής δραματουργίας.

Άκις Βλουτής: Ουδέποτε υπέγραψα την επιστολή για τον Χατζάκη...


Ο ηθοποιός Άκις Βλουτής, καλλιτεχνικός διευθυντής του θεατρικού οργανισμού Συν Επί (+x) αναφέρει σε δήλωσή του ότι ουδέποτε έλαβε, ούτε υπέγραψε επιστολή για το ζήτημα της παύσης του Σωτήρη Χατζάκη από το Εθνικό Θέατρο. Το όνομα του κ. Βλουτή είχε συμπεριληφθεί σε λίστα ονομάτων που υπέγραφαν επιστολή διαμαρτυρίας για την παύση του Χατζάκη.
Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση του κ. Βλουτή αναφέρει:
«Διαπίστωσα στο Διαδίκτυο ότι το όνομα μου περιλαμβάνεται στη λίστα που αφορά το ζήτημα της παύσης του διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Σωτήρη Χατζάκη. Δηλώνω ότι ουδέποτε έλαβα και ουδέποτε υπέγραψα αυτήν επιστολή».

Sunday, April 26, 2015

Ένας νέος θεσμός γεννιέται στην Αρχαία Ολυμπία, διεθνές εφηβικό θέατρο για όλους


Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης με χαρά ανακοινώνει τη διεξαγωγή του «1ου  Διεθνούς Προσκηνίου Σπουδαστών και Νέων»,  από την Τετάρτη 6 έως την Κυριακή 10 Μαΐου 2015, στην Αρχαία Ολυμπία  -όλες οι παραστάσεις και παράλληλες εκδηλώσεις με ελεύθερη είσοδο. Η Αρχαία Ολυμπία, η γενέτειρα των Ολυμπιακών Αγώνων, όμορφη και φιλική, στο μέσο της Άνοιξης θα γεμίσει με τις χαρούμενες παρέες των νέων "ηθοποιών" και των καθηγητών τους, από τις διαφορετικές γωνιές της Ελλάδας και του κόσμου, που θα παρουσιάσουν παραστάσεις με κορυφαία έργα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας.

3 θεατρικές παραστάσεις... Λίγο πριν από τα καλοκαιρινά φεστιβάλ


1 Σχέδιο για Ηλέκτρα - Σχέδιο για Ιφιγένεια / Δεύτερο Σχεδίασμα Πηγή: www.lifo.gr
1 Σχέδιο για Ηλέκτρα - Σχέδιο για Ιφιγένεια / Δεύτερο Σχεδίασμα Πηγή: www.lifo.gr
Σχέδιο για Ηλέκτρα - Σχέδιο για Ιφιγένεια / Δεύτερο Σχεδίασμα 

Από την ΜΑΤΙΝΑ ΚΑΛΤΑΚΗ, Lifo, 25/04/2015
  • Με φράσεις, δεν μακραίνεις τη ζωή 
Ο Γιάννης Λεοντάρης πρωτοπαρουσίασε την περφόρμανς «Σχέδιο για Ηλέκτρα - Σχέδιο για Ιφιγένεια» τον περασμένο Ιούνιο στη βιβλιοθήκη του «Φουγάρου», ενός βιομηχανικού κτιριακού συγκροτήματος στο Ναύπλιο που έχει μετατραπεί σ' ένα ζωντανό κύτταρο για τις τέχνες και τα γράμματα. Βασίζεται σε δύο κείμενα του Γιώργου Βέλτσου (το πρώτο με πρόφαση την Ηλέκτρα, το δεύτερο με πρόφαση την Ιφιγένεια και τον Ορέστη) και, με τους ίδιους ηθοποιούς, μόλις έφτασε στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων.

Ο μύθος της Ελένης του Γέιτς στη σκηνή

SKROW THEATER
Ο Γέιτς παρουσιάζει την τελευταία ώρα της ζωής των δύο μυθικών εραστών για να μιλήσει για τη στιγμή που η βούληση αποφασίζει να ξεπεράσει τη μοίρα
Ο Γέιτς παρουσιάζει την τελευταία ώρα της ζωής των δύο μυθικών εραστών για να μιλήσει για τη στιγμή που η βούληση αποφασίζει να ξεπεράσει τη μοίρα

Η Ντίρντρα επιστρέφει με τον εραστή της Νέισι μετά από επτά χρόνια εξορίας. Ο βασιλιάς Κόνοχαρ τους έχει συγχωρέσει και είναι έτοιμος να τους υποδεχτεί. Oμως το τέλος του ταξιδιού γίνεται η αρχή μιας ιστορίας προδοσίας: το πρόσχημα της συγχώρεσης κρύβει την πλεκτάνη του βασιλιά για εκδίκηση. Και η ελπίδα των εραστών γίνεται αγώνας επιβίωσης και διαφύλαξης του έρωτά τους.

Στάθης Λιβαθινός: "Είμαι στο Εθνικό για όλους"



Με εμφανές τρακ, που γρήγορα διέλυσε η θερμή ατμόσφαιρα στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού, ο Στάθης Λιβαθινός, συνοδευόμενος από τον Θοδωρή Αμπαζή, "καλωσόρισε" τους εργαζόμενους, καλλιτέχνες και τεχνικό προσωπικό, στην πρώτη τους συνάντηση γνωριμίας. Ακριβής στην ώρα του (ήταν αρκετά νωρίτερα στο θέατρο, αλλά εγκαταστάθηκε στο... κυλικείο, αφού ο Σ. Χατζάκης είχε φροντίσει να μην αδειάσει το γραφείο του...), ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής, αφού προσφωνήθηκε με θερμά λόγια από τον πρόεδρο του ΣΕΕΘ, μιλώντας από την πλατεία διαβεβαίωσε τους καλλιτέχνες ότι "θα είναι προστατευμένοι".

Ποιος είναι ο Ροντρίγκο Γκαρσία ή τα συμβάντα στους Δελφούς

Του Λέανδρου Πολενάκη
  • Η ΑΥΓΗ, 26.04.2015

Ποιος είναι ο Ροντρίγκο Γκαρσία, ισπανοφωνος συγγραφέας, ηθοποιός και σκηνοθέτης; Παρ' ότι μας συστήθηκε επισήμως πρόσφατα σχετικά στο Φεστιβάλ Αθηνών, είναι παλιός μας γνώριμος. Κι ας θυμούνται ελάχιστοι την πρώτη μας επαφή με το θέατρό του, μια επεισοδιακή καλοκαιρινή βραδιά, πριν είκοσι τόσα χρόνια, στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών. Ήμουν παρών και τα παρακολούθησα όλα. Μια άγνωστη, τότε ακόμη, νεανική ομάδα απ' την Αργεντινή παρουσίαζε ένα δρώμενο που συνδύαζε θέατρο, εικαστικά, χορό, βίντεο, μουσική, τραγούδι, αυτοσχεδιασμό, περφόρμανς. Θέμα τους η αποξένωση των νέων από την κοινωνία. Ο λόγος τους καταγγελτικός.

Υπαρξιακή τραγωδία σε μια κοινωνία μετά την καταστροφή


Του Σπύρου Κακουριώτη,
  • Η ΑΥΓΗ, 26.04.2015

Στο όχι και τόσο μακρινό 2077, ίσως μετά από κάποια οικολογική ή άλλη καταστροφή, σε ένα περιβάλλον που θυμίζει Απόδραση από τη Νέα Υόρκη, το περίφημο κινηματογραφικό έργο που γύρισε ο Τζον Κάρπεντερ το 1981, οι άνθρωποι ζουν έναν βίο λιτό, ομοιόμορφο, χωρίς παρελθόν... Ίδια σπίτια, ίδια έπιπλα, ίδια ρούχα, φαγητό που διανέμεται σε συσσίτια, υπηρεσίες περιπολίας και καταστολής, απαγόρευση κάθε προσωπικού αντικειμένου που δεν έχει άλλη από χρηστική λειτουργία, άνθρωποι που ζουν χωρίς να σκέφτονται, χωρίς να νιώθουν. Αυτή είναι η δυστοπική κοινωνία - μετά - την - καταστροφή που περιγράφει ο κορυφαίος Βρετανός δραματουργός Έντουαρντ Μποντ στο μονόπρακτό του Δεν έχω τίποτα (Have I none, 2000), που παρουσιάζεται στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, από την Εταιρεία Θεάτρου Εν Δράσει.

Το γοητευτικό "Στροχάιμ" του Δ. Δημητριάδη στο Από Μηχανής



Γοητευμένος από την παράξενη και σύνθετη προσωπικότητα του Αυστροαμερικανού σκηνοθέτη και ηθοποιού Έριχ Φον Στροχάιμ, αλλά και από τις μοναδικές ερμηνείες τόσο του ίδιου όσο και της Γκλόρια Σουάνσον στην ταινία - σταθμό "Η λεωφόρος της Δύσης" του Μπίλι Ουάιλντερ, ο Δημήτρης Δημητριάδης γράφει τον "Στροχάιμ". Το λυρικό αυτό κείμενο, που ξεκινά εκεί που η ταινία τελειώνει, κάνει σήμερα πρεμιέρα στο Από Μηχανής Θέατρο σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή και με πρωταγωνιστές τους Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Άκι Βλουτή και Αγλαΐα Παππά.

Momix σημαίνει μαγεία

ΑΝΔΡΕΑΣ ΡΙΚΑΚΗΣ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 24.04.2015
 Σκηνή από την πρόσφατη εμφάνιση των Momix στην Αθήνα.
Σκηνή από την πρόσφατη εμφάνιση των Momix στην Αθήνα.
Momix: μοντέρνο χορευτικό συγκρότημα που ίδρυσε το 1980 ο Μόζες Πέντλετον και η Αλισον Τσέιζ. Ο τίτλος του προέρχεται από ένα είδος κτηνοτροφής! Οι καλλιτέχνες, που συμμετέχουν και με προτάσεις και με αυτοσχεδιασμούς, δεν είναι χορευτές, ακροβάτες, τσιρκολάνοι, μίμοι, ηθοποιοί, αθλητές… Είναι όλα αυτά μαζί και κάτι ακόμη πολύ σημαντικό: είναι φανατικοί οπαδοί αυτού του σκηνικού-θεατρικού είδους στο οποίο επιδίδονται. Αυτοαποκαλούνται «χορο-ιλουζιονιστές» (χορο-θαυματοποιοί) και αν δεν προσέθεσα ενός «μοναδικού σκηνικού θεατρικού είδους» είναι γιατί κάπου στα πέριξ καιροφυλαχτεί ο «πρόγονός» τους Pilobolus Dance Theatre (έτος ιδρύσεως 1971 πάλι από τον Μόζες με άλλους συνεργάτες).

Η ευτυχία ενός εύθραυστου κόσμου

ΑΝΝΥ ΚΟΛΤΣΙΔΟΠΟΥΛΟΥ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 26/04/2015
Σκηνή από τον «Γυάλινο κόσμο», που ανέβηκε σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη. 
Σκηνή από τον «Γυάλινο κόσμο», που ανέβηκε σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη.

ΤΕΝΕΣΙ ΟΥΙΛΙΑΜΣ
Ο γυάλινος κόσμος
σκηνοθ.: Ελένη Σκότη
θέατρο: Εμπορικόν
Το ότι ο καταπιεσμένος από την πατρική εξουσία και παγιδευμένος από την εύθραυστη ιδιοσυγκρασία του Tόμας Λανιέ Ουίλιαμς (υποχρεωμένος να δουλεύει σε αποθήκη παπουτσιών μέχρι να αντιδράσει σπουδάζοντας, μετακομίζοντας και αλλάζοντας το Τόμας σε Τενεσί) βρέθηκε επιτέλους ως σεναριογράφος στη Metro-Goldwin-Mayer, δεν σήμαινε πως ήταν και ο πιο κατάλληλος γι’ αυτήν τη δουλειά. Τη χάνει έξι μήνες μετά την πρόσληψη, μα χάρη σε αυτήν βρίσκει τον συγγραφικό του προορισμό και την αιφνίδια δόξα που ονειρευόταν. Η απόρριψη ενός σεναρίου από τη Metro γέννησε το 1944 τον «Γυάλινο κόσμο» και στη συνέχεια ολόκληρο τον θεατρικό κόσμο του Ουίλιαμς.

Ξενάγηση σε έναν άλλο κόσμο, μαγικό

ΣΑΝΤΡΑ ΒΟΥΛΓΑΡΗ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 25.04.2015
Πίσω από την πλατεία Κουμουνδούρου στην οδό Σαχτούρη 4 και Σαρρή βρίσκεται ο χώρος του Εργαστηρίου Μαιρηβή όπου δίνονται οι παραστάσεις.

Κούκλες μικρές και μεγάλες, γυμνές, ντυμένες, άλλες ζωγραφισμένες άλλες όχι, στέκονται, κάθονται σε ράφια η μια δίπλα στην άλλη, κάποιες κρατούν παράξενα η οικεία αντικείμενα, άλλες μοιάζουν να είναι έτοιμες να πετάξουν ή να ζωντανέψουν. Ενα μεγάλο ξύλινο τραπέζι που χρησιμοποιείται για τη δημιουργία τους, πελώριο και φαρδύ, έχει πάνω του διάφορα μέλη του σώματός τους έτοιμα να συναρμολογηθούν.

Ανάμεσα σε δύο απώλειες, ο Αλέκος Συσσοβίτης επιλέγει τη ζωή

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 25.04.2015
Ο Αλέκος Συσσοβίτης και η Ρούλα Πατεράκη. 
Ο Αλέκος Συσσοβίτης και η Ρούλα Πατεράκη.

Το έργο που παίζει ο Αλέκος Συσσοβίτης με τη Ρούλα Πατεράκη στο Faust, τον γουστόζικο πολυχώρο που καθιέρωσε με τον συνέταιρό του στην Αθήνα της κρίσης, δίπλα στην Καπνικαρέα και στην πλατεία Αγίας Ειρήνης, τον αγγίζει ιδιαίτερα. Eνα προαναγεννησιακό κείμενο, που πραγματεύεται τη βαθιά αντιπαλότητα ανθρώπου και θανάτου με λυρισμό, ακρίβεια και χιούμορ. Από τα αριστουργήματα της γερμανικής λογοτεχνίας, «O θάνατος και ο αγρότης» του Γιόχαν φον Τεπλ, που θέτει τον άνθρωπο αντιμέτωπο με τον μεγαλύτερο εχθρό του, τον θάνατο, έχει έναν επιπλέον λόγο να τον συγκινεί.