Wednesday, October 3, 2012

ΖΩΗ ΛΑΣΚΑΡΗ: Η «Ρόουζ» πάει Θεσσαλονίκη


Η Ζωή Λάσκαρη επανέρχεται στη Θεσσαλονίκη με το έργο του Μάρτιν Σέρμαν, «Ρόουζ
Η Ζωή Λάσκαρη επανέρχεται στη Θεσσαλονίκη με το έργο του Μάρτιν Σέρμαν, "Ρόουζ"
Δεκαέξι χρόνια μετά την τελευταία εμφάνιση της Ζωής Λάσκαρη σε θεατρική σκηνή της Θεσσαλονίκης -1996, συνεργασία με ΚΘΒΕ για το έργο «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» σε σκηνοθεσία του Ανδρέα Βουτσινά- η δημοφιλής πρωταγωνίστρια επανέρχεται στη συμπρωτεύουσα με το έργο του βραβευμένου με Πούλιτζερ, Μάρτιν Σέρμαν, «Ρόουζ». Οι παραστάσεις θα δοθούν, Παρασκευή με Κυριακή, στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών.

«Ο αφέντης Πούντιλα» στο «Καρέζη»



                                                               Δ. Τσακνής - Κ. Καζάκος

O λόγος του Μπρεχτ, 115 χρόνια από τη γέννησή του (10/2/1898) και 56 από το θάνατό του (14/5/1956), παραμένει σπουδαία «φωνή» του σήμερα και του αύριο, γιατί πάντα θα συνομιλεί με όλους τους εκμεταλλευόμενους ανθρώπους και λαούς. Γιατί συνδέει πλούτο σκέψης και λαϊκή απλότητα έκφρασης. Γιατί μιλά με τρυφερότητα για τη σκληρότητα των εκμεταλλευτών. Ο Κώστας Καζάκος θα ανεβάσει στο θέατρο «Τζένη Καρέζη», το σπουδαίο έργο του μεγάλου δραματουργού, «Ο αφέντης Πούντιλα και ο δούλος του ο Μάττι», με πολυμελή θίασο. (σ.σ. Ο Κ. Καζάκος έχει ανεβάσει τον «Πούντιλα» και στο ΚΘΒΕ).

Tuesday, October 2, 2012

Ερως Θνητών, Αθάνατος: Μια μουσική παράσταση για τον έρωτα


Έρως Θνητών, Αθάνατος: Μια μουσική παράσταση για τον έρωτα

Τέσσερις μύθοι περασμένοι σε μια κόκκινη κλωστή από μουσικές, τραγούδια και απόκοσμους ήχους μάς ταξιδεύουν στον πυρήνα της καρδιάς μας. Ο Πλάτωνας στο "Συμπόσιό" του παραθέτει το «μύθο των ψυχών» υποστηρίζοντας ότι ο λόγος που ερωτευόμαστε είναι η εναγώνια αναζήτηση της επαναφοράς στην αρχική μας κατάσταση, αυτή της πληρότητας... Αναζητήσαμε... Συναντήσαμε ελάφια, νεράιδες, μυθικούς άρχοντες και τέλος την Ηρώ και τον Λέανδρο. Τα όνειρα, οι προσδοκίες, η προσμονή, η απόγνωση, το γέλιο, το κλάμα, όλες οι αντιφάσεις του έρωτα, είναι τα μυστικά υλικά - οι ουσίες των ηρώων - όπου σα θάλασσα κολυμπήσαμε και ανασύραμε τούτη την παράσταση...

Ο σκοτεινός Κόμης του Λωτρεαμόν ανεβαίνει στο σανίδι


Ο σκοτεινός Κόμης του Λωτρεαμόν ανεβαίνει στο σανίδι

Η παράσταση «lautréamont – maldoror. Eγκώμιο Mιας Mεταμόρφωσης» θα παρουσιαστεί για 10 παραστάσεις στο Υπόγειο Γκαράζ του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης. Πρόκειται για μια παράσταση της Bijoux de Kant βασισμένη στα «6 Άσματα του Μαλντορόρ» του Κόμη του Λωτρεαμόν. Ο Κόμης του Λωτρεαμόν αποτελεί μια από τις σκοτεινότερες και σπουδαιότερες φιγούρες της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Γεννημένος το 1846 στην Ουρουγουάη από πλούσια οικογένεια Γάλλων, ο Ιζιντόρ Ντυκάς - όπως ήταν το πραγματικό του όνομα-, κατάφερε μόλις στα 24 του, να ολοκληρώσει τα «Άσματα του Μαλντορόρ» και να πεθάνει.

Monday, October 1, 2012

Με πολλές επαναλήψεις ξεκινά ο θεατρικός χειμώνας

Στη «Θεατρική Σκηνή»επαναλαμβάνεται το έργο του Θανάση Βαλτινού «Το συναξάρι του Ανδρέα Κορδοπάτη». Στην ταραγμένη Ελλάδα του 1897, που βρίσκεται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, ο ξενιτεμός στη «γη της επαγγελίας», την Αμερική, ήταν ένα όνειρο που κυνηγούσαν όλοι. Το έργο του Βαλτινού ξετυλίγει την αληθινή ιστορία του Ανδρέα Κορδοπάτη, ο οποίος το 1903 ξεκίνησε από το χωριό Δάρα Μαντινείας, για να καταλήξει κυνηγημένος μετανάστης στην Αμερική, ακολουθώντας τους χιλιάδες μετανάστες από όλη την Ελλάδα, κυρίως από την Πελοπόννησο. Διασκευή - σκηνοθεσία: Αντώνης Αντωνίου. Σκηνικά - κοστούμια: Νίκου Κασαπάκη. Μουσική: Ευανθία Ρεμπούτσικα. Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ. Τον Ανδρέα Κορδοπάτη υποδύεται ο Αντώνης Αντωνίου.

Sunday, September 30, 2012

Αλέξης Σολoμός: Τελείωσα όσο απένταρος είχα ξεκινήσει


  • Στιγμές και απόψεις του σκηνοθέτη όπως είχαν καταγραφεί από «Το Βήμα»
  • Λοβέρδου Μυρτώ, ΤΟ ΒΗΜΑ: 30/09/2012

Δεκατρία χρόνια πριν, 1999. Ο Αλέξης Σολομός στο σπίτι της οδού Φωκυλίδου στο Κολωνάκι, είχε όρεξη να μιλήσει για θέατρο, ειδικά και γενικά. Να θυμηθεί τον αγαπημένο του Σαίξπηρ, αλλά και τους μαθητές του, το θέατρο και τα βιβλία, τους δασκάλους του, τον Αριστοφάνη, το αρχαίο δράμα... Την περασμένη Τρίτη ο Αλέξης Σολομός, σε ηλικία 94 ετών, έφυγε από τη ζωή. Αφήνει πλούσια παρακαταθήκη - μεταφράσεις, σκηνοθεσίες, εκδόσεις. Μαθητής του Καρόλου Κουν στο Κολλέγιο Αθηνών, ξεκίνησε, όπως ο ίδιος θυμάται, να παίζει στις παραστάσεις του δασκάλου του αναλαμβάνοντας ρόλους... ζώων. Η συνέχεια ήταν καταιγιστική.Τον Οκτώβριο του 1999 ο Αλέξης Σολομός δέχτηκε να παραχωρήσει στο «Βήμα» μια μεγάλη συνέντευξη. Είχε ήδη επτά χρόνια να σκηνοθετήσει και ενδιαμέσως είχε αρνηθεί σχετικές προτάσεις. Είχε όμως πολλά να πει.

Μην πυροβολείτε τον Αριστοφάνη!

«Εκσυγχρονισμένοι» Ιππής σε μια πρόχειρη –και ως προς τη μετάφραση– παράσταση


  • ΚΡΙΤΙΚΗ Του Σπυρου Παγιατακη, Η Καθημερινή, 30/9/2012

ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ
Ιππής
Σκηνοθ.: Σταμάτης Φασουλής
Θέατρο: ΚΘΒΕ, συμπαραγωγή με το Ακροπόλ

Οποιος ατύχησε να δει φέτος το καλοκαίρι τη συμπαραγωγή του ΚΘΒΕ με το Ακροπόλ, ήτοι αυτούς τους φθηνο-επιθεωρησιακούς και ακαταλαβίστικα κακότεχνους «Ιππής» του Αριστοφάνη, μεταφρασμένους και σκηνοθετημένους τοιουτοτρόπως από τον Σταμάτη Φασουλή, παρακαλώ θερμά ας μην παρεξηγήσει ένα από τα φωτεινότερα πνεύματα του θεάτρου και της ποίησης. Αρκετά τον έχουν παρεξηγήσει τον κακομοίρη τον Αριστοφάνη, στις ιδεολογικά ιδιαίτερα θερμές περιόδους της μεταπολίτευσης και της περιβόητης τότε σημειολογίας – δηλαδή σ’ εκείνες τις δεκαετίες 1970 και 1980.

Λυδία Φωτοπούλου: «Ζούμε σήμερα μια πολύ αργή σήψη»



«Αρνούμαι να μπω στη λογική του φόβου», δηλώνει η Λυδία Φωτοπούλου λίγο πριν από την πρεμιέρα του «Ο Ορφέας στον Αδη»
  • Της Ολγας Σελλα, Η Καθημερινή, 30/9/2012

Γεννήθηκε στην Καβάλα, έζησε τα περισσότερα χρόνια της ζωής της στη Θεσσαλονίκη και τα τελευταία οκτώ χρόνια η ηθοποιός Λυδία Φωτοπούλου ζει μόνιμα στην Αθήνα. Τη συναντήσαμε στο αθηναϊκό της σπίτι, σ’ ένα μικρό δρομάκι στο Μετς. Εχοντας περάσει πολλά από τα χρόνια της επαγγελματικής της ζωής στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, τα τελευταία, τα «αθηναϊκά», συνεργάζεται κυρίως με την κρατική σκηνή της Αθήνας, το Εθνικό Θέατρο. Σε λίγες ημέρες θα υποδυθεί τη Λέιντι, την ηρωίδα του Τενεσί Γουίλιαμς σ’ ένα έργο που παρουσιάζεται σπάνια, «Ο Ορφέας στον Αδη». Με φόντο ένα αθηναϊκό σούρουπο έγινε η κουβέντα μας, που ξεκίνησε από τη σύγκριση Αθήνας - Θεσσαλονίκης και πήγε σε πολλά άλλα.

Αυστραλός σκηνοθετεί Τσέχοφ στο Λονδίνο



Ο πολυσυζητημένος Μπένεντικτ Αντριους παρουσιάζει τις «Τρεις αδελφές» στο Young Vic
The Guardian
Ο Μπένεντικτ Αντριους ακόμα θυμάται ένα γράμμα που είχε λάβει πριν από 11 χρόνια, μετά το ανέβασμα μιας ανατρεπτικής παράστασης του έργου του Τσέχοφ «Οι τρεις αδελφ.ές» στο Σίδνεϊ: «Σας εύχομαι καλή τύχη στην καριέρα σας ως σκηνοθέτης βιντεοκλίπ» έγραφε, «έτσι ώστε να αφήσετε εκείνους από εμάς που θυμούνται με αγάπη κάτι που λέγεται θέατρο, να εξακολουθήσουμε να το απολαμβάνουμε».
Ο Αντριους είναι εκείνο το είδος σκηνοθέτη που προκαλεί θόρυβο. Η οκτάωρη παράσταση που σκηνοθέτησε το 2009 με ιστορίες από τον Σαίξπηρ έκανε έναν κριτικό να δηλώσει: «Ο Μπένεντικτ Αντριους είναι ο εφιάλτης μου για το πού μπορεί να φτάσει το “θέατρο του σκηνοθέτη”», ενώ η κριτική στην εφημερίδα Telegraph για τη φουτουριστική παραγωγή της όπερας του Μοντεβέρντι «Η επιστροφή του Οδυσσέα» άρχιζε με μια άμεση δήλωση: «Δεν μου άρεσε η νέα παραγωγή του Αντριους... ούτε στο ελάχιστο». Εκείνη η πρώτη σκηνοθεσία του στις «Τρεις αδελφές» ήταν σαφώς ένα σημάδι για τα επερχόμενα: «Είχα ρίξει πάρα πολλά πράγματα στην παράσταση. Η σκηνή ήταν γεμάτη παιχνίδια από τον “Πόλεμο των άστρων”, ακουγόταν μουσική ντίσκο. Πραγματικά, η παράσταση ήταν ένας κυκεώνας, με την καλή έννοια».