Saturday, September 29, 2012

Το «Μεγάλο μας τσίρκο» σήμερα, με την ευκαιρία της παράστασης του ΚΘΒΕ


  • Πολενάκης Λέανδρος, Η ΑΥΓΗ: 30/09/2012
Το «Μεγάλο μας τσίρκο» του Ιάκωβου Καμπανέλλη γράφηκε σε συγκεκριμένη ιστορική στιγμή μέσα στην «επάρατη» επταετία και παίχτηκε το καλοκαίρι του 1973, ενώ διαμορφωνόταν μια πολιτική αλλαγή που κανείς δεν ήξερε ακόμη ποια μορφή θα έπαιρνε και τι θα «έσερνε» πίσω της. Έχω την εντύπωση ότι το έργο του Καμπανέλλη, που συνάντησε, τότε, όπως τώρα που ξαναπαίζεται, την ολόθερμη ανταπόκριση του κοινού, συνέβαλε με τον τρόπο του στη διαμόρφωση της αλλαγής.
Εκείνο που μένει από το «Μεγάλο μας τσίρκο» είναι μια αίσθηση, σωστή, της ιστορικής αδικίας που έπληξε τον ελληνικό λαό από την ίδρυση του σύγχρονου ελληνικού κράτους μέχρι σήμερα
Ο «Ρωμιός» και το «Ρωμιάκι» είναι οι δύο χαρακτηριστικές φιγούρες του έργου, η «ραχοκοκαλιά» του. Μέσα από τους διαλόγους τους ο Καμπανέλλης σχολιάζει θυμόσοφα τη νεοελληνική Ιστορία και προδιαγράφει αισιόδοξα το μέλλον: βάζει το «Ρωμιάκι», στο φινάλε, να αφουγκράζεται το έδαφος καλώντας μας να ακούσουμε «κάτι μεγάλο που έρχεται».
Το «μεγάλο» που προσμέναμε ήρθε, κούτσα - κούτσα, με τη μορφή της Μεταπολίτευσης, που βγήκε στα μετερίζια με τα νυχτικά της και μας έσκασε από εκεί πάνω ένα φτενό χαμόγελο ξεδοντιασμένης γραίας. Τα υπόλοιπα, γνωστά.
Εκείνο που μένει από το «Μεγάλο μας τσίρκο» είναι μια αίσθηση, σωστή, της ιστορικής αδικίας που έπληξε τον ελληνικό λαό από την ίδρυση του σύγχρονου ελληνικού κράτους μέχρι σήμερα. Το επεισόδιο με τους πρέσβεις των «Μεγάλων Δυνάμεων» (Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία) να μαλώνουν για το αν πρέπει να επιτρέψουν στους Έλληνες να έχουν Σύνταγμα, με καταληκτικό συμπέρασμα: «να έχουν δια να μην έχουν», είναι έξοχο. Το μεγάλο ζήτημα, όμως, είναι πώς διαχειριζόμαστε αυτή τη δίκαιη πίκρα για την άνιση μεταχείρισή μας από τους «μεγάλους». Η αίσθηση της ιστορικής αδικίας από μόνη της δεν φτάνει. Τι να πουν π.χ. οι Παλαιστίνιοι για τη δική τους άδικη ιστορική μοίρα; Δεν είμαστε οι μόνοι.

Ζουβέ Ελβίρα: Τα 7 μαθήματα επαναλαμβάνονται


Ζουβέ Ελβίρα: Τα 7 μαθήματα επαναλαμβάνονται

Στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου Τόπος Αλλού θα επαναληφθεί, λόγω επιτυχίας, από την Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου, μέχρι την Κυριακή 28 Οκτωβρίου η παράσταση «ΖΟΥΒΕ ΕΛΒΙΡΑ», 7 μαθήματα του Λουί Ζουβέ σε κείμενο της Μπριζίτ Ζακ, σε σκηνοθεσία Κώστα Αρζόγλου, με τον ίδιο στο ρόλο του Ζουβέ και την Aurora Marion στο ρόλο της Ελβίρας.
Παρίσι 1940: Την ώρα που ο λαϊκισμός περισσεύει, τα ψέματα κυριαρχούν, ο ναζισμός πλησιάζει κι οι ευρωπαίοι κάνουν πως δεν τον βλέπουν να έρχεται, η καταλυτική φυσιογνωμία ενός μεγάλου δασκάλου του θεάτρου ονόματι Ζουβέ εμφανίζεται στη σκηνή και ψάχνει την αλήθεια βαθιά μέσα σε ό,τι έχει απομείνει έντιμο. Τους ρόλους. Το θέατρο. Την σκηνή.

Wednesday, September 26, 2012

Το νεοελληνικό θέατρο θρηνεί την απώλεια του Αλέξη Σολομού (94 χρ.)


Έφυγε την Τρίτη από τη ζωή, σε ηλικία 94 χρόνων, ο θεατρικός σκηνοθέτης, μεταφραστής, συγγραφέας και θεωρητικός του θεάτρου Αλέξης Σολομός. Ο Αλέξης Σολομός γεννήθηκε στην Αθήνα το 1918. Μαθητής του Καρόλου Κουν στο Κολλέγιο Αθηνών, μυήθηκε νωρίς στον κόσμο του θεάτρου και αργότερα εγκατέλειψε τις σπουδές του στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, λίγο πριν πάρει το πτυχίο, για να αφοσιωθεί σ' αυτό. Σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου (1939-1942) με δάσκαλο τον Δημήτρη Ροντήρη, στη Βασιλική Ακαδημία Δραματικών Τεχνών του Λονδίνου (1945-46), στο Πανεπιστήμιο Γέηλ των ΗΠΑ και στο Δραματικό Εργαστήρι του Πισκάτορ (1946-48).