Saturday, September 3, 2011

Αισχύλου Πέρσες στο Θέατρο του Αττικού Άλσους


  • Με τη παράσταση 'Πέρσες' του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη από την Εταιρεία Πολιτισμού 'anagnosis', συνεχίζεται το Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος Αθήνας.

Όλη η δύναμη και τα νιάτα της Ασίας έχουν φύγει με τον Ξέρξη για να υποδουλώσουν την Ελλάδα. Το αγωνιώδες πέρασμα του χρόνου χωρίς κανένα μήνυμα, κάνει τους Γέροντες που έχουν παραμείνει, να ξεσπάσουν, μιλώντας τον έσχατο φόβο τους μπροστά στο παλάτι. Η ίδια ασύνειδη βεβαιότητα φέρνει την ΄Ατοσσα, μητέρα του Ξέρξη , ενώπιον τους και τους εμπιστεύεται το κακό όνειρο που είδε. Ο Αγγελιοφόρος καταφθάνει σαν την αλήθεια , πικρός και λυτρωτικός , και μετατρέπει την αγωνία σε θρήνο. Η Βασίλισσα προσφέρει χοές στο τάφο του άντρα της , για να αντλήσει δύναμη από το χώρο των ψυχών που έχουν χαθεί. Το είδωλο του Δαρείου αναδύεται παρηγορητικά λέγοντας τις λογικές της ήττας. Ο Ξέρξης φθάνει συντετριμμένος. Ο θρήνος του ξεσπάει μαζί με το Χορό, σαν κραυγή στο αμετάκλητο του χρόνου.

Friday, September 2, 2011

Η Έλλη Λαμπέτη από το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ



Το Αρχείο της ΕΡΤ τιμώντας τη μνήμη της Έλλης Λαμπέτη που απεβίωσε στις 3 Σεπτεμβρίου του 1983 ψηφιοποίησε και παρουσιάζει μέσω των ιστοσελίδων www.ert-archives.gr & www.ert.gr το επεισόδιο της εκπομπής του Φρέντυ Γερμάνου «ΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ», με τίτλο «ΘΥΜΑΜΑΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗ». Η εκπομπή, που μεταδόθηκε ένα χρόνο μετά τον πρόωρο θάνατο της ηθοποιού, διατρέχει την προσωπική και επαγγελματική της ζωή, μέσα από τις μαρτυρίες αγαπημένων της προσώπων και συναδέλφων, όπως της αδερφής της Αντιγόνης Λούκου, των ηθοποιών Βέρας Κρούσκα, Κάτιας Δανδουλάκη, Άννας Γεράλη, των συμμαθητριών της από τη δραματική σχολή Δάφνης Σκούρα, Ολυμπίας Παπαδούκα και του γιατρού της Διονύση Ραζή. Γίνεται αναφορά  στην παιδική της ηλικία, την πρώτη της θεατρική εμφάνιση το 1942 και στη σχέση της με τη δασκάλα της Μαρίκα Κοτοπούλη. Ο φακός ξεναγεί τον θεατή στο εσωτερικό του σπιτιού της στην Κυψέλη, στο πατρικό της στα Βίλια Αττικής και στο σπίτι της στο Πήλιο. Συνεργάτες και φίλοι σχολιάζουν το μοναδικό ερμηνευτικό της ταλέντο και τη σχέση της με το θέατρο - με έμφαση στην τελευταία της παράσταση, τη «Σάρα» (1981) - την κινηματογραφική της πορεία και τα τελευταία της θεατρικά σχέδια. Ο Κάρολος Κουν αναφέρει χαρακτηριστικά στην εκπομπή ότι με την κίνησή της «μετατόπιζε το κενό του αέρα», ενώ ο Μιχάλης Κακογιάννης μιλά για την κινηματογραφική της παρουσία και για τη σχέση της με τον Δημήτρη Χορν. Η εκπομπή πλαισιώνεται από οπτικοακουστικό και φωτογραφικό αρχειακό υλικό, ηχητικά ντοκουμέντα με τη φωνή της Έλλης Λαμπέτη, στιγμιότυπα από συνέντευξή της στην εκπομπή «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ» το 1978, σκηνές από κινηματογραφικές ταινίες που συμμετείχε, καθώς και μια ηχογράφησή της, μια προσωπική της κατάθεση ένα χρόνο πριν πεθάνει.

Πέθανε ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας Τάκης Χρυσούλης


  • Ο 65χρονος άνθρωπος του θεάτρου είχε συνεργαστεί για χρόνια με τον Κάρολο Κουν


Πέθανε ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας Τάκης Χρυσούλης
Εφυγε σε ηλικία 65 ετών ο άνθρωπος του θεάτρου Τάκης Χρυσούλης

Πέθανε ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και θεατρικός συγγραφέας Τάκης Χρυσούλης σε ηλικία 65 ετών. Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1946. Σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης. Το 1975 παρακολούθησε σεμινάριο θεάτρου στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ. Ως ηθοποιός έλαβε μέρος σε παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης ερμηνεύοντας βασικούς ρόλους, σε σκηνοθεσίες Καρόλου Κουν και Γιώργου Λαζάνη. Συνεργάστηκε επίσης με το Θέατρο Καισαριανής και Οδού Ερμού, επί σειρά ετών με το Θίασο '81 και με τους θιάσους του Άγγελου Αντωνόπουλου και του Θύμιου Καρακατσάνη. Άρχισε να σκηνοθετεί από το 1985. Εργάστηκε στον κινηματογράφο, στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο. Ήταν ιδρυτικό μέλος της Λαϊκής Αθηναϊκής Σκηνής και του Ινστιτούτου Παιδαγωγικού Θεάτρου & Θεάματος - Θεατρομάθεια και δίδασκε υποκριτική και αυτοσχεδιασμό στην Ανώτερη Δραματική Σχολή «Η Πρόβα - Μ. Ραζή».

Thursday, September 1, 2011

Μνήμες από το θέατρο του Αϊ-Στράτη


  • Μοναδικές στιγμές σπουδαίων Ελλήνων καλλιτεχνών που δημιούργησαν στην εξορία κατά την περίοδο 1950-1960
  • Του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου*
Ο Γιώργος Φαρσακίδης, συγγραφέας, και ένας από τους σπουδαιότερους Eλληνες χαράκτες, με χέρια ανάπηρα απ' τις σφαίρες των Γερμανών, υπήρξε ο σκηνογράφος περισσοτέρων από 20 θεατρικών παραστάσεων που δόθηκαν στον Αϊ-Στράτη κατά την περίοδο 1950-1960, μαζί με την αφρόκρεμα των εξόριστων Ελλήνων καλλιτεχνών. Oλες αυτές οι μνήμες, καταγεγραμμένες στο μυαλό και στο ημερολόγιό του, βγαίνουν στη δημοσιότητα για πρώτη φορά: «Μετά τη δοκιμασία της Μακρονήσου, το στρατόπεδο εξoρίστων του Αϊ-Στράτη -παρά τις στερήσεις και τα εμπόδια που μας επέβαλε το επίσημο κράτος- θα γνωρίσει έναν πρωτόγνωρο μορφωτικό και πολιτιστικό οργασμό», μας λέει με τη φωνή σπασμένη απ' τη συγκίνηση και τα μάτια να λάμπουν στη θύμηση εκείνης της εποχής.
  • Πέρσες
Στα τέλη Σεπτεμβρίου του 1951, ο ποιητής Νίκος Καρούζος θα ανεβάσει τους «Πέρσες», με κορυφαίους του χορού τον ίδιον και τον Γιολάση, ενώ το ρόλο της Ατοσσας θα πάρει ο Φάνης Καμπάνης και του Εξάγγελου η σπουδαία μορφή του Μάνου Κατράκη. Τα σκηνικά ήταν του Χρήστου Δαγκλή και η μουσική επιμέλεια των Στάθη Αλιμίση και Φοίβου Ανωγιαννάκη. Επί πλέον στο χορό είχαν λάβει μέρος και οι: Κώστας Μπαλαδήμας, Χριστόφορος Τζάτζος, Μαρίνος Μεσίνης, Μήτσος Τσάρας και πολλοί άλλοι: «Ζήσαμε τη συγκρατημένη αντιπαράθεση των βασικών συντελεστών της παράστασης: «Εν αρχή ην ο λόγος!» τόνιζε την προτεραιότητα του χορικού ο Καρούζος, οπαδός μιας πιο κλασικής ερμηνείας. «Ωστόσο Καρούζο μου, ας μην υποτιμάμε την κίνηση» υποστήριζε ο Ρίτσος. «Το πάθος, η έκφραση! Να μπολιάσουμε με ζωή την παράδοση. Να την νιώσουν δική τους οι σύγχρονοι», έλεγε ο Μάνος Κατράκης. Η πρεμιέρα των Περσών δόθηκε τότε παρουσία του εκπροσώπου του Διεθνούς Ερυθρού Σταυρού, Κολαντόν, των αρχών του νησιού και των απλών ανθρώπων που έβλεπαν θέατρο για πρώτη φορά. Οταν ο Κατράκης, που μας συγκλόνισε σαν Εξάγγελος, είχε φτάσει στο «Ιτε παίδες Ελλήνων...» κι «Εμπρός γενναία παιδιά της Ελλάδας...», βουρκώσαμε εμείς, η γενιά της Αντίστασης, ξαναζώντας λες κι ήταν δικά μας, συμβάντα και πάθη δυόμισι χιλιάδων ετών! Ο Κολαντόν τράβηξε πολλές φωτογραφίες, θαύμασε τις περούκες του Γιάννη Δάφνη, από λινάρι και τζίβα. Τις ενδυμασίες, ραμμένες από σακιά, τα σκηνικά και τα αυτοσχέδια υλικά μακιγιάζ. «Εχω παρακολουθήσει Πέρσες σε αρκετές παραστάσεις και στην Ελλάδα και έξω. Μα είμαι βέβαιος πως η δική σας παράσταση στάθηκε ανυπέρβλητη», μας είπε ενθουσιασμένος δικαιώνοντας όλους τους συντελεστές».
  • Βαβυλωνία
Ενα μήνα μετά την παράσταση των Περσών, ακολουθεί η «Βαβυλωνία» που ανεβάζει ο Μάνος Κατράκης σε σκηνικά και κοστούμια του Χ. Δαγκλή. Το έργο αυτό έμοιαζε να είχε γραφτεί στα μέτρα της ιδιότυπης μικρής κοινωνίας των εξορίστων και η πανσπερμία του θεατρικού κοινού στη διάρκεια της παράστασης, ρουφάει με έκσταση ώς το μεδούλι το νόημα και την ερμηνεία της κάθε λέξης από όλες τις φράσεις που ακούγονται. «Λέξεις, όπως, το «κουλούκι», το «χαλούμιν τυρίν», το «αρέστο κανάγια», ξαναμπήκαν, για χρόνια, στο στρατοπεδικό λεξιλόγιο. Κι αν πεις και για την καζούρα, είχε πέσει βροχή. Μέχρι που απειλήθηκε επεισόδιο με αφορμή τη διαφωνία ανάμεσα σε Κρητικούς κι Επτανήσιους. Αν δηλαδή τα «κουράδια» τα κουρεύουνε και τα τρώνε, όπως ισχυρίζονταν οι πρώτοι ή τα πνίγουν σε βόθρο, όπως το ήθελαν οι δεύτεροι».
  • Ο Εμπορος της Βενετίας
Στα τέλη του 1951 ο ακούραστος Νίκος Καρούζος σκηνοθετεί τον «Εμπορο της Βενετίας» παίζοντας ο ίδιος στο ρόλο του Σάυλοκ. Τα σκηνικά ήταν και πάλι του Χρήστου Δαγκλή και η μουσική των Στάθη Αλιμίση και Κώστα Τριανταφύλλου. Ο Μίσας Μινατίδης στο ρόλο του «Τουβάλ», ο Μαρίνος Μεσίνης του «Γέναρου» και ο Σωτήρης Χρυσοχόου της «Πόρσια». Οταν κατά την παράσταση ο τεχνικός καθυστέρησε να χτυπήσει τη λαμαρίνα για να «πέσουν οι κανονιές» ακούστηκε ο Καρούζος νευριασμένος ν' αναφωνεί: «Ναύτη, ναύτη πού είναι οι κανονιές;». «Το 1953, ο Καρούζος είχε επιστρέψει από άδεια και αναζητούσε ένα λεπτό νεανικό πρόσωπο για το ρόλο της «Δυσδαιμόνας» στον «Οθέλλο». «Μα και βέβαια υπάρχει» του λέει ο Λουντέμης, «είναι ο Αυδίκος, στον τρίτο τομέα». Πάει τρέχοντας, στη σκηνή του ο Καρούζος. «Ποιος είναι ο Αυδίκος», ρωτάει. «Φωνάξτε τον γρήγορα, τον θέλω να παίξει στο θέατρο». «Εγώ είμαι» του απαντάει εκείνος, κολακευμένος για την προτίμηση. «Εσύ είσαι! Νερό, βρε παιδιά. Ρίξτε μου νερό να συνέλθω. Βρε τον άτιμο, βρε τον κοντυλοφόρο του σατανά». Κι ο Αυδίκος μπροστά του, μαυριδερός, τριχωτός και πελώριος. «Οχι παιδί μου», του λέει ο Καρούζος, «μην απελπίζεσαι. Θα σε προτιμήσω σε μια άλλη παράσταση, για Δερβέναγα, με την χαντζάρα στο χέρι». Στιγμές απείρου κάλλους ξετυλίγονταν από εξαίσιους ανθρώπους, εκείνα τα δύσκολα χρόνια».
  • Η απαγωγή της Σμαράγδως
Σκηνοθετώντας την «Απαγωγή της Σμαράγδως», ο Καρούζος, παρ' ότι του ήρθε η «άδεια», παρέμεινε στο στρατόπεδο μια βδομάδα επί πλέον, για να στήσει την παράσταση. Το έργο ανέβηκε σε σκηνικά του Χρήστου Δαγκλή, με τον Κώστα Μητσόπουλο ενζενί. Στη διάρκεια της παράστασης, έπιασε καταρρακτώδης βροχή κι άρχισε να στάζει στο παλκοσένικο: «Πετιέται τότε ο Γιολάσης και λέει: «Αντί να γκρινιάζεις παλιοτσιφούτη, ας άλλαζες και κανένα κεραμίδι, να μη τρέχει η στέγη σου». Η παράσταση συνεχίστηκε μέσα από βροντές κι αστραπές. Ο Καρούζος είχε εκνευριστεί με την πιθανότητα ότι μπορεί να μην έπιανε το καράβι με το οποίο θα έφευγε εκείνο το βράδυ. «Ελα ηρέμησε», του λέει, κάποια στιγμή, ο Γιολάσης. «Πώς να ηρεμήσω βρε αδερφέ», βάζει τις φωνές ο Καρούζος, «Μόνο αν βάλω το πόδι μου στο καράβι θα ηρεμήσω». Και μόλις τελείωσε η παράσταση που καταχειροκροτήθηκε, στάθηκε για λίγο κοιτώντας, μια τον ουρανό, μια το κοινό και βροντοφώναξε: «Βρέξε, βρέξε ουρανέ. Ρίξε καρεκλοπόδαρα. Εγώ μια φορά... σας αφήνω γεια». Τέτοιες μοναδικές στιγμές ζήσαμε οι εξόριστοί του εκείνα τα χρόνια. Ακολούθησαν διάφορα έργα ελληνικού ρεπερτορίου, ενώ πολλοί καλλιτέχνες που διδάχθηκαν από τους θεατράνθρωπους του Αϊ-Στράτη την υποκριτική, εξελίχθηκαν μετέπειτα σε σπουδαίες θεατρικές μορφές της νεώτερης Ελλάδας».

* Ο κ. Γρηγόρης Χαλιακόπουλος είναι συγγραφέας.

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 13/8/2011

Ο «Λόγος του Βασιλιά» επί σκηνής

Aφού αγαπήθηκε από εκατομμύρια θεατές ανά τον κόσμο, ο «Λόγος του Βασιλιά» θα επιχειρήσει να συγκινήσει και το θεατρόφιλο κοινό στις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία. Επιβεβαιώνοντας τις φήμες που κυκλοφορούσαν εδώ και αρκετούς μήνες, ο σκηνοθέτης Adrian Noble ανακοίνωσε ότι η θεατρική μεταφορά της επιτυχημένης ταινίας θα κάνει πρεμιέρα στο Broadway το φθινόπωρο του 2012. Στο μεταξύ, οι οντισιόν για την αγγλική εκδοχή έχουν ήδη ξεκινήσει - σύμφωνα, πάντως, με τον συμπαραγωγό του φιλμ Michael Alden, κανένας από τους κινηματογραφικούς πρωταγωνιστές δεν αναμένεται να συμμετάσχει. Η παράσταση θα παρουσιαστεί στις αρχές του χρόνου στο θέατρο Yvonne Arnaud του Guilford, ενώ από τον ερχόμενο Μάρτιο θα παίζεται στο λονδρέζικο West End.
Ευτυχώς για τους συντελεστές, ο βραβευμένος με Οσκαρ σεναριογράφος David Seidler είχε μετατρέψει το σενάριο του «Λογου του Βασιλιά» σε θεατρικό έργο πριν καν ολοκληρώσει την κινηματογραφική εκδοχή, προκειμένου να «δουλέψει» καλύτερα τη σχέση μεταξύ των κεντρικών χαρακτήρων του.

Οι νέες καλλιτεχνικές τάσεις της Ευρώπης στην Αβινιόν



Του Γιωργου Bουδικλαρη
 Πολύς χορός φέτος στην Αβινιόν, φυσικό επακόλουθο της επιλογής του Μπορίς Σαρμάτζ ως συνεργαζόμενου καλλιτέχνη για την 65η έκδοση του φεστιβάλ. Ο 38 ετών χορογράφος και διευθυντής του Εθνικού Χορογραφικού Κέντρου της Ρεν, το οποίο μετονόμασε σε Μουσείο του Χορού, ερευνά τον ρόλο που έπαιξαν στη σημερινή μετεξέλιξη του σύγχρονου χορού οι τολμηρότεροι ανανεωτές του, από τον Μερς Κάνιγχαμ ώς τον Τζερόμ Μπελ, και συγκέντρωσε γύρω του στην Αβινιόν ονόματα και τάσεις που δημιούργησαν ή εκφράζουν το «Νέο» σε όλο του το μεγαλείο. Αν Τερέζα ντε Κεερσμάκερ, Μεγκ Στιούαρτ, Ξαβιέ Λε Ρουά, Ολίβια Γκράντβιλ, Σεσίλια Μπενγκολέα και Φρανσουά Σενιέ. Αν δεν γνωρίζετε τα δύο τελευταία ονόματα, συγκρατήστε τα: ήδη κάνουν σπουδαία πράγματα, και τα καλύτερα δεν έχουν έλθει ακόμα.
Η καινούργια δουλειά του Σαρμάτζ δίχασε. Η συνύπαρξη χορευτών, παιδιών και μηχανών, αλλά κι ο προβληματισμός του για την πρόσληψη της έννοιας της παιδικότητας στις μέρες μας, κάποιους γοήτευσαν και κάποιους δεν έπεισαν. Ομολογώ πως ανήκω στους πρώτους: υπάρχει ένα βάθος σκέψης στη δουλειά του που με παρασύρει. Αλλωστε, η άγρια ομορφιά του Leve des Conflits, της δεύτερης παράστασης που παρουσίασε στο Φεστιβάλ, έτυχε καθολικότερης αποδοχής. Και στις δύο, αλλά και στους Ελεύθερους Χορούς των Μπενγκολέα και Σενιέ, ανάμεσα στους ερμηνευτές η δικιά μας Λενιώ Κακλέα. Αλλο ένα όνομα που αξίζει να θυμόμαστε.

Το Ηρώδειο ζωντανεύει και πάλι τον Σεπτέμβριο


  •  Συναυλίες με μεγάλα ονόματα και θεατρικές παραστάσεις

Χριστινα Σανουδου

Οπως κάθε χρόνο, το καλοκαίρι συνεχίζεται και τον Σεπτέμβριο στο Ηρώδειο, με μία σειρά αξιόλογων παραστάσεων μουσικής και θεάτρου στις οποίες συμπράττουν γνωστά ονόματα της εγχώριας και διεθνούς σκηνής. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τρεις εκδηλώσεις φιλανθρωπικού χαρακτήρα, με πρώτο το αφιέρωμα της Μαρίας Φαραντούρη και του Αλκίνοου Ιωαννίδη στον Νίκο Γκάτσο, που πραγματοποιείται για την οικονομική ενίσχυση του θεραπευτικού προγράμματος ΚΕΘΕΑ/ΝΟΣΤΟΣ. Στις 30 Αυγούστου, οι δύο ερμηνευτές θα τραγουδήσουν μελοποιημένους στίχους του μεγάλου ποιητή με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του, σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη, Σταύρου Ξαρχάκου, Δήμου Μούτση και άλλων συνθετών. Στο πλευρό τους η πιανίστα Ντόρα Μπακοπούλου, ο τραγουδιστής Βασίλης Γισδάκης και ένα μουσικό σύνολο υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη.

Ερωτικές σχέσεις, ψέματα και Πίντερ


  • Μετά τον θρίαμβο της «Ιερουσαλήμ», ο Ιαν Ρίκσον σκηνοθετεί με επιτυχία την «Προδοσία»

The Guardian
Κανένας δεν μπορεί να πει ότι ο Ιαν Ρίκσον δεν διαθέτει ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα. Παρουσιάζει φέτος το καλοκαίρι μια νέα παραγωγή της «Προδοσίας» του Χάρολντ Πίντερ, με πρωταγωνίστρια την Κριστίν Σκοτ Τόμας. Βρήκε επίσης τον χρόνο να σκηνοθετήσει τις συναυλίες της PJ Harvey, που κάνει περιοδεία. «Μιλήσαμε για τη σκηνή και τους φωτισμούς, αν θα πρέπει να μιλάει ανάμεσα στα τραγούδια, τέτοια πράγματα», εξηγεί προσθέτοντας ότι δεν ήταν τίποτα πολύ σημαντικό.

Στα τέσσερα χρόνια αφότου ο Ρίκσον παραιτήθηκε από καλλιτεχνικός διευθυντής της Royal Court, είναι εντυπωσιακή η ποικιλία αυτών που έχει κάνει. Η αποχαιρετιστήρια παράστασή του εκεί, «Ο Γλάρος», ήταν η πρώτη φορά που σκηνοθέτησε Τσέχοφ, αλλά η επιδοκιμασία ήταν θερμή: «Η ωραιότερη και πιο ολοκληρωμένη παραγωγή που έχω δει», έγραψε ο κριτικός των Νιου Γιορκ Τάιμς όταν το έργο μεταφέρθηκε στο Μπροντγουέι. Σκηνοθέτησε επίσης μια πολύ ενδιαφέρουσα εκδοχή του πρώιμου έργου τού Πίντερ «Το θερμοκήπιο» στο Εθνικό Θέατρο, που αποκάλυψε την απείθαρχη πλευρά αυτού του τόσο αυτοελεγχόμενου θεατρικού συγγραφέα.

Και ήρθε κατόπιν η «Ιερουσαλήμ» του Τζεζ Μπάτεργουορθ, αυτός ο άγριος, αχαλίνωτος στοχασμός για την εθνική ταυτότητα που έγινε ένα από τα πιο προσοδοφόρα νέα έργα στην ιστορία του Γουέστ Εντ, μια μελαγχολική αλλά και ξεκαρδιστική ελεγεία για την «αγγλικότητα» που τώρα παίζεται με μεγάλη επιτυχία στο Μπροντγουέι (ο πρωταγωνιστής, ο Μαρκ Ράιλανς, πήρε το βραβείο Τόνι, ενώ το έργο θα επιστρέψει στη Βρετανία το φθινόπωρο).

Δεν ήταν όλα όσα έκανε ο Ρίκσον επιτυχίες: η «Εντα Γκάμπλερ» του με τη Μαίρη Λουίζ Πάρκερ, άφησε αδιάφορους τους Αμερικανούς κριτικούς, και δεν συμφώνησαν όλοι ότι «Η ώρα του παιδιού» της Λίλιαν Χέλμαν ήταν ένα έργο που άξιζε οπωσδήποτε να αναβιώσει (έστω και με πρωταγωνίστριες την Κίρα Νάιτλι και την Ελίζαμπεθ Μος).

Είναι η Μήδεια το μέλλον μας;


  • Εξαρτάται από την ανάγνωση αν ένα τραγικό πρόσωπο μας αφορά και πέρα από τη θυμέλη

Της Αννυς Kολτσιδοπουλου, Η Καθημερινή, 7/8/2011

  • ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ
  • Μήδεια
  • σκην.: Αντώνης Αντύπας
  • Θέατρο: Απλό Θέατρο

Η πρεμιέρα της Μήδειας του Ευριπίδη στην Επίδαυρο (22/7) συνέπεσε με την κρίσιμη Παρασκευή της «συμφωνίας των Βρυξελλών», που έδωσε στην Ελλάδα μια (ακόμη) ευκαιρία... «να ανήκει στον κόσμο των πολιτισμένων και όχι των τριτοκοσμικών και των βαρβάρων...». Να συνεχίσει δηλαδή να ανήκει στο κόσμο του Ιάσονα και όχι της Μήδειας. Να φρίττει με τις εκδικητικές, παιδοκτόνους Μήδειες ενώ ο ίδιος τρώει και τα παιδιά του και τις Μήδειες. Πού το πάω; Εκεί που το ήθελε, στην ουσία, ο Ευριπίδης. Παραμονές Πελοποννησιακού σπαραγμού, με όλους τους όρκους και τις υποσχέσεις για ειρήνη - ανάπτυξη - αλληλοσεβασμό καταπατημένους, με τα μίση, τα αίσχη και τις προδοσίες στις επάλξεις, ποιος ποιητής - πολιτικός συγγραφέας θα διάλεγε ένα αιματοβαμμένο ρομάντζο για να προειδοποιήσει τους Αθηναίους;

Πάτησε σ’ έναν ευρύτερα γνωστό μύθο (Αργοναυτική Εκστρατεία) που τον πιάνει μάλιστα από την Κόρινθο, πόλη - κόκκινο πανί για τους Αθηναίους, «απαλλάσσει» τους Κορίνθιους από τη μυθική ρετσινιά του φόνου των παιδιών της Μήδειας, για να τους αποδώσει στην ίδια, ως γυναίκα προδομένη αλλά και θεϊκής καταγωγής που εκτελεί θεία δίκη. Σ’ αυτό το συνταρακτικό έργο, ο διόλου δημοφιλής Ευριπίδης φυλάει καμουφλαρισμένους τους πολιτικούς στόχους του και δεν απομακρύνεται από το επίπεδο των προσωπικών σχέσεων, συγκρούσεων, παρακρούσεων. Επιμένει όμως στην επιχειρηματολογία ανάμεσα σε δύο ανόμοιους και αλληλοσυγκρουόμενους κόσμους, από τους οποίους ο ένας ψεύδεται κυνικά και ο άλλος μπλοφάρει δαιμονισμένα. Ποντάρει ασφαλώς στους φρέσκους συνειρμούς των συμπατριωτών του (διωγμοί των Μεγαρέων από τα λιμάνια και τις αγορές της Αθηναϊκής Συμμαχίας, αντίποινα των Δωριέων, αδίστακτες ξενηλασίες στη Πελοπόννησο) όταν βάζει τον ξενοφοβικό Κρέοντα να διώχνει τη Μήδεια και τα παιδιά της από την Κόρινθο επιταχύνοντας έτσι το χορό των νέων θανατικών, μαζί και το δικό του.

Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου: Μια χώρα πρέπει να έχει κρατικές σκηνές


  • «Να μην αφεθεί ο πολιτισμός στις μυλόπετρες της ελεύθερης αγοράς», σημειώνει η ηθοποιός Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου
  • Συνέντευξη στη Γιουλη Eπτακοιλη, Η Καθημερινή, 7/8/2011

Τον χειμώνα που μας πέρασε μας γοήτευσε με ένα ρόλο σκληρό, σχεδόν εφιαλτικό· της δασκάλας στη Σπιναλόγκα της τηλεοπτικής σειράς «Νησί». Ρόλο με ρίσκο, όπως παραδέχεται και η ίδια, καθώς «ήταν στα όρια του μη ρεαλιστικού». Εξαιρετική ηθοποιός, ολοκληρωμένη και στέρεη, μας έχει συνηθίσει πάντα σε υψηλού επιπέδου δουλειές. Από το 1983 όταν και αποφοίτησε από τη δραματική σχολή του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως ο Βασίλης Παπαβασιλείου, ο Θέμης Μουμουλίδης, ο Γιάννης Διαμαντόπουλος, ο Νίκος Χατζόπουλος και η Ρούλα Πατεράκη μεταξύ άλλων, και έχει ερμηνεύσει απαιτητικούς ρόλους. Αυτό το καλοκαίρι, η Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου περιοδεύει στην Ελλάδα και την Κύπρο με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε μία επετειακή παράσταση με τίτλο «Μικρά Διονύσια» για τα πενήντα χρόνια του Κρατικού.

 Την συναντήσαμε στο διαμέρισμά της στην οδό Αμοργού στο κέντρο της Αθήνας, λίγο πάνω από την πλατεία Αμερικής. Μόλις είχε επιστρέψει από την Κύπρο, και έπαιρνε μερικές ανάσες πριν ξανακλείσει τις βαλίτσες της για τους επόμενους σταθμούς της περιοδείας· μεγάλος σταθμός το Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου στις 12 και 13 Αυγούστου.

– Τι είναι τα Μικρά Διονύσια; Πώς θα περιγράφατε την παράσταση, γιατί από τον τίτλο και μόνο δεν είναι σαφές στο κοινό αυτό που θα παρακολουθήσει.

– Ναι, είναι αλήθεια αυτό. Πρόκειται για μια ειδική παράσταση-αφιέρωμα στον μισό αιώνα καλλιτεχνικής δημιουργία του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Με λίγα λόγια, είναι ένα ταξίδι μνήμης στην πορεία του Κρατικού από το ’61 μέχρι σήμερα. Στην παράσταση υπάρχει ένα κεντρικό πρόσωπο, ο Γιώργος Αρμένης, που υποδύεται έναν φροντιστή, ο οποίος δουλεύει πενήντα χρόνια στο ίδιο πόστο και θυμάται διάφορα γεγονότα, συγκινητικά περιστατικά. 

Τολμηρή, μουσική διασκευή της Λυσιστράτης


  • Του Παναγιωτη Παναγοπουλου
Σχεδόν κάθε καλοκαίρι βλέπουμε μια εκδοχή της «Λυσιστράτης» του Αριστοφάνη, σε κάθε είδους διασκευή. Το περασμένο καλοκαίρι ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος θριάμβευσε στην Επίδαυρο σέρνοντας με τσαχπινιά τα τακούνια του στο ημικλινές σκηνικό, ενώ φέτος ο Θύμιος Καρακατσάνης έχει ανεβάσει σε περιοδεία τη δική του εκδοχή, έχοντας μαζί του τον Κώστα Βουτσά και τον Βασίλη Τσιβιλίκα.
Οι διασκευές πάντως, παρά τις ελευθερίες που παίρνουν, «πειράζουν» μόνο μέχρι ένα σημείο τον λόγο του Αριστοφάνη. Μια ομάδα δημιουργών του αμερικανικού θεάτρου φάνηκε πιο τολμηρή, φέρνοντας την ιστορία της Λυσιστράτης και των γυναικών της Αθήνας σε μια σύγχρονη κολεγιακή ομάδα μπάσκετ.
Η επιτυχία της «Lysistrata Jones», όπως είναι ο τίτλος της παράστασης, ήταν τόσο μεγάλη στο off Broadway, ώστε από τον Νοέμβριο θα μεταφερθεί στο θέατρο Walter Kerr, στην καρδιά της θεατρικής περιοχής της Νέας Υόρκης. Και το Μπρόντγουεϊ θα φιλοξενήσει λίγη Ελλάδα, όπως λέει και το διαφημιστικό σύνθημα της παράστασης: «All of New York’s about to go Greek».

Η Λυρική αντεπιτίθεται και αυξάνει τα έσοδά της


Για δεύτερη συνεχή χρονιά η Εθνική Λυρική Σκηνή επιβεβαιώνει ότι η καλύτερη άμυνα είναι η επίθεση. Σε εποχές μεγάλης οικονομικής αβεβαιότητας διπλασίασε τις θερινές της παραγωγές, ενισχύοντας σημαντικά τα έσοδά της. Ετσι πέρα από την παραδοσιακή εναρκτήρια παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών έχουμε από πέρυσι και δεύτερο έργο στο τελευταίο δεκαήμερο του Ιουλίου. Φέτος τη σεζόν έκλεισε ο «Ναμπούκο», η διάσημη όπερα του Τζουζέπε Βέρντι, σε τέσσερις sold out παραστάσεις που παρακολούθησαν 18.000 θεατές. Η εισπρακτική επιτυχία της Λυρικής αποκτά ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις αν αναλογιστεί δύο ανασχετικούς παράγοντες. Πρώτον, η δυσκολία της εποχής με πολλούς Αθηναίους να έχουν εγκαταλείψει την πρωτεύουσα και δεύτερον η απεργία των ταξί που δημιουργούσε επιπλέον πονοκεφάλους κυρίως για την αποχώρηση μετά τη λήξη της παράστασης. Αλλά οι άνθρωποι της Λυρικής επέδειξαν θαυμάσια αντανακλαστικά, ζητώντας την αρωγή των διοικήσεων του μετρό και του Ηλεκτρικού. Οι τελευταίες ανταποκρίθηκαν στο αίτημα και παρέτειναν τη λειτουργία τους ειδικά για τις τέσσερις ημέρες των παραστάσεων προκειμένου να διευκολυνθούν οι θεατές. Ενα μεγάλο μπράβο αξίζει σε όλους. Ο «Ναμπούκο» παρουσιάστηκε σε σκηνοθεσία Βασίλη Νικολαΐδη και μουσική διεύθυνση Ηλία Βουδούρη. Ραντεβού το φθινόπωρο με το νέο πρόγραμμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Αρχαία δράματα που έγιναν μεγάλες ταινίες

Κλασικές μεταφορές της τραγωδίας τόσο στον κινηματογράφο όσο και στην τηλεόραση, αλλά και στο θέατρο, από Ελληνες και ξένους δημιουργούς θα προβάλει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος από 2 έως 7 Σεπτεμβρίου. Οι προβολές εντάσσονται στο πλαίσιο του 1ου Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος Αθήνας - «Οι Τραγικοί μύθοι», που διοργανώνει ο Πολιτισμικός Οργανισμός του Δήμου Αθηναίων σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής. Οι κινηματογραφικές ταινίες θα προβληθούν στον θερινό κινηματογράφο «Λαΐς» και οι μαγνητοσκοπημένες παραστάσεις στη χειμερινή αίθουσα, σε συνεργασία με το Τμήμα Θεάτρου του Πανεπιστημίου Αθηνών και το Ευρωπαϊκό Δίκτυο για την Ερευνα και την Τεκμηρίωση Παραστάσεων Αρχαίου Δράματος. Εκτός από ιστορικές θεατρικές παραστάσεις από τον Αντουάν Βιτέζ και τον Πέτερ Στάιν (αλλά και το Θέατρο Τέχνης) σε μαγνητοσκόπηση, θα προβληθούν διάσημες ταινίες, όπως η «Αντιγόνη» του Γιώργου Τζαβέλλα (1961), η «Φαίδρα» (1961) του Ζυλ Ντασσέν με τη Μελίνα Μερκούρη, η «Ηλέκτρα» του Μιχάλη Κακογιάννη (1962) με την Ειρήνη Παπά, η «Κραυγή Γυναικών» (1978) του Ντασσέν, «Τα Κορίτσια» (1968) της Σουηδής Mai Zetterling, που βασίζονται στη Λυσιστράτη, με πρωταγωνίστριες αγαπημένες ηθοποιούς του Μπέργκμαν. Η συγκεκριμένη ταινία θα προβληθεί στην υψηλότερη ψηφιακή ανάλυση 2Κ σε συνεργασία με τη Europe’s Finest, την πρώτη διακρατική υπηρεσία «Cinema On Demand» για ψηφιακή κινηματογραφική διανομή σε ευρωπαϊκούς κινηματογράφους. Επίσης, το ντοκιμαντέρ «Σημειώσεις για μια Αφρικανική Ορέστεια» (1970) του Παζολίνι (σε αποκατεστημένη κόπια από την Ταινιοθήκη της Μπολόνια), η «Ηλέκτρα» (1974) του Μίκλος Γιάντσο και η «Μήδεια» του Λαρς φον Τρίερ.